-
Hvem tar ansvar for det norske innholdet?
"Utviklingen i TV- og strømmemarkedet setter det norske innholdet under stort press. TV 2 tar sin del av ansvaret. Det må også Telenor gjøre", skriver TV2s kanaldirektør Trygve Rønningen i en kronikk i dagens DN.
-
NRK-rapport tegner et feilaktig bilde av NRKs markedspåvirkning
-Rapportens konklusjoner er ikke egnet til å belyse den effekt NRK kan få i brukermarkedet fremover, sier adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Økt digital brukerbetaling i krevende medieøkonomi
Medietilsynet har i dag utgitt rapporten "Økonomien i norske avishus 2013-2017" som viser at avisbransjen i fjor hadde det beste driftsresultatet siden 2011, på nesten 900 millioner kroner. -Til tross for at det leveres god journalistikk på alle plattformer, er fallet i annonseinntektene den store utfordringen, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Påmeldingen til Årets Mediepriser er åpen
Finn frem det beste ditt mediehus har laget i 2019, og send det inn til Årets mediepriser. I år gjør vi flere endringer i kategoriene, blant annet lanserer vi to nye podcast-kategorier.
-
50 millioner mer til mediene - viktig løft for lokalavisene
- Endelig får vi et skikkelig løft i pressestøtten, i tillegg blir den pris- og lønnsjustert for første gang. Dette er en god dag! Nå håper vi at kulturministeren gjør dette til et permanent løft, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.
-
Ber regjeringen utsette endring av lørdagsomdeling
Etter 1. november skal ikke lenger Posten stå for lørdagsomdeling av aviser. - Bransjens distribusjonsselskaper får for knapp tid til å etablere et tilbud som kan overta når Posten legger ned sin lørdagsomdeling av aviser 1. november, og derfor bør endringen utsettes til årsskiftet sier Gunnar Kvassheim, nestleder i MBL og leder av postutvalget.
-
Widvey vil fjerne medieeierskapsloven
Regjeringen har i dag lagt frem for Stortinget en lovproposisjon om oppheving av medieeierskapsloven. Samtidig legger Nærings- og fiskeridepartementet fram en lovproposisjon med forslag til endringer i konkurranseloven.
-
Bloggernes Faglige Utvalg
Mediebedriftenes Landsforening og ANFO, Annonsørforeningen, ser nå på mulighetene for å opprette et faglig utvalg etter samme modell som Matbransjens faglige utvalg, hvor de profesjonelle aktørene går sammen om å håndheve et omforent regelverk for markedsføring via bloggprodukter.
-
Ansvarsfraskrivelse
Karakteristikken var riksrevisors egne ord i forbindelse med fremleggelsen av Riksrevisjonens rapport etter undersøkelse av arkivering og åpenhet i statlig forvaltning. Her er MBL på linje med både revisor og redaktørforeningen i begrepsbruken.