Artikler

23 resultater

23 resultater funnet med valgt filtrering
  1. |

    Avislesing øker under pandemien, til tross for tilbakegang for papiravisene

    Den totale avisdekningen øker og er på sitt høyeste nivå siden 2016. Lesertallene bekrefter dermed trenden gjennom 2020, hvor pandemien har akselerert det digitale skiftet. Papirlesingen faller mer enn tidligere, samtidig fortsetter den digitale veksten og veier opp for tilbakegangen på papir. -Tallene bekrefter utviklingen vi så allerede før koronapandemien traff Norge, og utviklingen har forsterket seg det siste året. Bruken av norske aviser er rekordhøy, og mobilen er folks viktigste plattform for å følge med i nyhetsbildet, sier adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey.

  2. |

    Nye digitale topplister fra MBL

    Mandag 12. april offentliggjorde MBL for første gang nye digitale topplister med trafikktall for norske nettsteder. Tallene er basert på målekoder fra Linkpulse, som fra 2021 er mediebedriftenes samarbeidspartner på tekniske trafikkmålinger. Ferske trafikktall for mobil, nettbrett, PC og eAviser vil bli publisert ukentlig under rapporten "Trafikktall" på Medietall.no.

  3. |

    Fall i magasinlesingen

    Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent, det viser de ferske lesertallene fra Kantar. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

  4. |

    28. september: World News Day

    World Editors Forum markerer viktig journalistikk med en verdensomspennende kampanje 28. september. Hittil er 30 medier med i kampanjen hvor mediehusene åpent gir beskrivelser om "fortellingen bak fortellingen". Også norske medier inviteres til å delta.

  5. |

    Norske aviser og nettaviser er viktigste nyhetskilde

    Riksdekkende aviser og lokalaviser er den viktigste nyhetskilden til nordmenn over 18 år, det viser MBLs rapport om betaling for nyheter for 2018. Riksavisene holder posisjonen som den viktigste nyhetskilden, mens det er en økning på fem prosentpoeng i de som oppgir lokalavisen som viktigste kilde. Færre enn i fjor har sosiale medier som viktigste nyhetskilde. Tilliten til norske medier er høy, og 9 av 10 er enige i at nyheter er viktig for et velfungerende samfunn.