-
Droner som journalistisk verktøy
Presseorganisasjonene sender felles innspill til Luftsfartstilsynet i forbindelse med varslede nye regler om bruken av droner. "Å kunne ta i bruk droner i journalistikken gjør det mulig å dokumentere begivenheter på en unik måte når hendelser skjer, og i ettertid". Samtidig skal mediene være varsomme. Medienes bruk av droner må være innenfor de rammene sikkerheten setter, er noen av punktene i de fire siders lange brevet.
-
Viktige momenter om pressestøtten
- Når man innfører ny plattformnøytral forskrift, er det viktig at den faktisk får virke, at nivået på støtten opprettholdes og at ordningen er mest mulig forutsigbar for mottakeren, sa adm. dir. Randi Øgrey i MBL i innspillsmøte hos kulturminsteren sist fredag. Bengt Flaten som leder regionforeningen i Sogn og Fjordane og er redaktør i Fjordingen pekte på lokalavisenes viktige rolle som talerør for lokalsamfunnene, en rolle ingen andre medier tar.
-
Nye utbetalingsrutiner for produksjonsstøtten?
Mediebransjen øyner håp om endrede utbetalingsrutiner for produksjonsstøtten. Kulturminister Thorild Widevey ble nylig utfordret om dette i et skriftlig spørsmål i Stortinget.
-
Flere leser matblader
Matbladene tiltrekker seg stadig flere lesere, og hadde en lesertallsvekst på 17 prosent i 2017. De nye lesertallene fra Kantar Media viser en liten vekst i den totale magasinlesingen på 1,2 prosent fra 2016 til 2017. -Stabiliteten i magasinlesingen viser at bladene har et sterkt bånd til sine lesere, og at magasinene kjenner sitt publikum godt, sier Randi S. Øgrey adm.dir i MBL.
-
Norge bør styrke innsatsen med å utvikle pressefrihet globalt
MBL og Redaktørforeningen har sendt felles høringsnotat i forbindelse med Stortingsmeldingen om menneskerettigheter i utenriks- og utviklingspolitikken. Fredag møter de sammen med Presseforbundet i høringsrunde hos Stortingets utenrikskomite for å utdype hvordan Norge bør styrke sin rolle i utviklingen av pressefrihet, ytringsfrihet og utvikling av medieledere globalt.
-
Fant 91 norske annonsører på "fake news"-sider
Anfo og MBL har sammen med Storyzy og Politifacts gått gjennom over 2000 "fake news"-nettsider. I gjennomgangen har i alt 91 norske annonsører dukket opp med sine annonser. Annonsørene er overrasket over å ha havnet på disse nettsidene. Programmatisk annonsekjøp er trolig årsaken.
-
Rapporter
Gjennom året henter MBL inn aktuelle rapporter for mediebransjen som vi publiserer på denne siden.
-
Kronikk: Fare for medieenfold
I en felles kronikk i Dagens Næringsliv skriver Schibsted, Aller, Amedia, Polaris, NHO og MBL at NRK ikke bør kopiere avisenes måte å formidle nyheter på. Les kronikken her.
-
Norge har fått senter for gravende journalistikk
Senter for undersøkende journalistikk ble åpnet av generalsekretæren i Norsk Presseforbund i Media City i Bergen i går.
-
Leservekst for 61 prosent av magasinene
25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin. Magasinlesingen er stabil med en svak vekst på 0,5 prosent. Totalt har 61 prosent av magasinene vekst i antall lesere. Enkelte magasiner har fått færre årlige utgivelser, og det er i siste periode målt færre titler enn året før. – Det er svært gledelig at over halvparten av de målte titlene opprettholder eller øker sine lesertall. At et magasin i snitt blir lest eller sett i 3,3 ganger viser at magasinene har lang levetid, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.