-
Ber om dekning for merkostnader for dyrere lørdagsomdeling
Omleggingen av lørdagsomdeling av aviser, ved at Postens distribusjon av aviser opphører 1. november og overtas av Kvikkas og bransjens egne distribusjonsselskaper, vil medføre en betydelig kostnadsøkning per distribuert eksemplar og samlet. I tillegg mangler løsning for en stor andel aviser, som rett og slett ikke vil komme frem lørdag.
-
Venstre og KrF redder mediestøtten og utvider digital nullmoms
I budsjettavtalen med regjeringen har Venstre og KrF fått gjennomslag for å reversere det foreslåtte kuttet i produksjonstilskuddet på 25,7 mill. kr. Avtalen innebærer også at regjeringens forslag på syv mill. kr til innovasjonstiltak opprettholdes.
-
Fakta på bordet
- NRK er et gode fordi NRK kan gjøre ting ingen andre aktører har mulighet til. Utfordringen er når NRK også lager innhold som konkurrerer direkte med de aktørene som må finne inntekter i markedet, enten det er brukerinntekter eller annonseinntekter, sa Randi S. Øgrey på innspillsmøte om NRK og mediemangfold i regi av Medietilsynet.
-
AP foreslår 40 millioner mer i mediestøtte
AP foreslår i sitt alternative budsjett 40 millioner mer i mediestøtte. De vil også utvide mva-fritaket til å gjelde for alle nyhets- og aktualitetsmedier. Dette innebærer at medier som dekker få stoffområder, men som dekker disse i dybden, også omfattes - samt at fritaket også gjelder for salg av enkeltartikler.
-
Fritak for arbeidsgiveravgift er det viktigste tiltaket
I dag går høringsfristen for Mediemangfoldsutvalgets innstilling (NOU 2017: 7 Det norske mediemangfoldet) ut. Et tidsavgrenset fritak for arbeidsgiveravgift er utvalgets viktigste forslag. Det vil styrke norsk innholdsproduksjon og mangfold.
-
Brende vil øke satsingen på ytringsfrihet globalt
Statsråd Børge Brende la nylig frem strategi for ytringsfrihet og uavhengige medier 2016-2018. Strategien er offensiv og varsler økt satsing på uavhengige medier og medieledere.
-
Første opplagsfremgang på 19 år – økning i lesing på mobil
105 norske mediehus hadde opplagsfremgang i 2017. Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget. Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økning i digitalt opplag er større en nedgang i opplag på papirutgaver, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.
-
Jobber for å få levert flest mulig lørdagsaviser
På lørdag slutter Posten å distribuere aviser og det er mange som ikke vil få lørdagsavisen før mandag. Da det ble kjent at distribusjon på lørdager i fremtiden skulle dekkes av en ny leverandør, Kvikkas og avisenes egne distribusjonsløsninger, satte Helthjem ned Prosjekt lørdag i tett samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening.
-
Hvordan blir medieåret 2020?
MBL inviterte seks kloke hoder til å spå inn i julekula om hvordan neste år vil bli på medieområdet. Svarene kom på løpende bånd i går morges, og her følger de spreke innledningene lett tilgjengelig og inndelt i enkeltbolker.
-
EU åpner for digital nullmoms
EU har i dag besluttet at medlemslandene kan innføre lavere momssatser for digitale utgivelser av både aviser/nyhetstjenester, magasiner/periodiske publikasjoner og bøker. En forutsetning er at satsen allerede er i bruk for de fysiske produktene. -En svært god nyhet for journalistikken og det frie ord. Nå må Norge følge etter EU, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.