Fall i magasinlesingen
Foto: Shutterstock.
Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent, det viser de ferske lesertallene fra Kantar. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.
Foto: Shutterstock.
Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent, det viser de ferske lesertallene fra Kantar. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.
-Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag. De som leser magasiner, leser mye av innholdet. 56 prosent av magasinenes sider blir lest/tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle og magasinene blir i snitt tatt frem og lest 3,1 ganger, sier Randi S. Øgrey adm. dir i Mediebedriftenes Landsforening. Flere magasintitler har også digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019.
Magasingruppene «Fagblader», «Bolig/Interiør» og “Medlemsblader” har fremgang, mens gruppene «Helse/livstil/mat», «Voksen kvinne» og «Aktualitet & TV» går mest tilbake. Hjemmet, Se og Hør Tirsdag og Illustrert Vitenskap mister flest lesere av de største magasinene, men er fortsatt blant Norges mest leste magasintitler.
Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin med 376.000 lesere per utgave. Deretter følger Hjemmet og Donald Duck, med hhv. 362.000 og 322.000 lesere. A-magasinet er fortsatt Norges største avismagasin med 753.000 lesere. NAFs medlemsmagasin Motor har 663.000 lesere per utgave.
Rapporteringen for 2018/2019 (19/2) bygger på undersøkelsen Forbruker & Media fra Kantar. Magasinundersøkelsen var tidligere en egen undersøkelse som kun målte papirmagasiner.
Dette er de ti mest leste magasinene
Illustrert Vitenskap 376.000
Hjemmet 362.000
Donald Duck & Co 322.000
Se & Hør Tirsdag 318.000
Aftenposten Historie 252.000
Vi over 60 244.000
Aftenposten Innsikt 240.000
Familien 222.000
Bo Bedre 220.000
Bonytt 205.000
* Avismagasiner, medlemsblader/gratismagasiner og fagblader er ikke med i oversikten