-
Avis i Skolen blir til Mediekompasset
vis i skolen skifter navn til Mediekompasset, men formålet er uforandret: Tilby et aktuelt undervisningsopplegg om de redaktørstyrte medienes rolle i samfunnet og stimulere til engasjerte og kritiske mediebrukere.
-
43 prosent leser nyheter på mobil
82 prosent av Norges befolkning bruker hver dag innhold fra norske mediehus. 61 prosent leser norske nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 43 prosent, dette er en økning på 7,6 prosent. VG er Norges største mediehus og Aftenposten er den største papiravisen i Norge.
-
Hver tredje nordmann leser minst ett magasin daglig
31 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst ett magasin daglig. Magasinlesingen går samlet sett tilbake med 7,8 prosent, tilbakegangen er imidlertid langt lavere siste halvår. 8 av MBLs medlemsmagasiner har vekst, mens 58 går tilbake. De som vokser mest er BoligPluss, Traktor og Reiselyst.
-
Hvem står bak det nye regelverket?
Regler for opplagsoppgaver er utarbeidet av en utredningsgruppe nedsatt av MBLs Markedsforum. Regelverket er vedtatt av MBLs Markedsforum, og LLAs styre, og reglene er like for begge organisasjoner.
-
Mediepolitikken har fått økt betydning
Stortingsperioden vi har bak oss har vært viktig for mediene, og mediepolitikken – den nasjonale og ikke minst den internasjonale i EU – er blitt viktigere. Det er blitt mer tydelig at mediestøtte og andre mediepolitiske virkemidler er demokratistøtte, ikke næringsstøtte. Pandemien har tydeliggjort medienes sentrale rolle som nyhetsformidler, debattarena og kritisk maktgransker. Det er kommet på plass en rekke viktige reguleringer og tiltak: medieansvarslov, mva-fritak og modernisert mediestøtte er blant de sentrale.
-
Fancy, flott og forførende unorsk?
Hva er feil med dansk design, engelske skuespillere og italienske feriehus? Ingenting. Men de formidler ikke norsk virkelighet.
-
Magasinenes lesertall: Tett på trendene også under pandemien
Under koronapandemien har magasinene hatt færre lesere, men tross den samlede nedgangen øker over en tredjedel av de målte titlene det siste året. -Bladene som øker gjenspeiler trendene vi ser i samfunnet ellers, spesielt under pandemien hvor det har vært økt fokus på blant annet personlig økonomi, mat, hjem og interiør og fritid og helse, sier Randi Øgrey adm dir i MBL.
-
Guide til nye målekoder for implementering av Linkpulse
MBL går som kjent over til tekniske trafikkmålinger fra Linkpulse fra 1.1.2021. For å få rapportert fullstendige tall fra januar 2021 vil det være en forutsetning at tagging av alt innhold er gjennomført, både for nettsider og apper. -Vi ber derfor alle våre medlemmer om å legge til ny målekode så raskt som mulig, sier analyseansvarlig Bente Håvimb i MBL.