-
Annonseinvesteringene økte i andre kvartal 2021
Ferske tall fra IRM viser en rekordstor opphenting for annonsering i norske medier i andre kvartal 2021. Omsetningen endte totalt på 5,8 milliarder kroner, som er nesten 400 millioner kroner mer enn i samme kvartal i 2019.
-
Medieundervisning gjennom hele skoleåret
Unge trenger kompetanse og veiledning for ikke å gå seg vill i medielandskapet, skrev Medietilsynets Mari Velsand i en god kommentar sist uke. Neste uke inviterer vi alle skolene til å være med under nasjonal avisuke til høsten. Her svarer mediebransjen opp mye av det Mari Velsand etterspør.
-
Valgvinnere: Mediekompasset og TV 2 Skole
Den gratis tilgjengelige undervisningsressursen dittvalg2021.no har vært svært populær i år. Ressursen er et samarbeid mellom Mediekompasset og TV 2 Skole. Drøyt en halv million unike brukersesjoner gir millioner av eksponeringer mot skoleelever når lærere viser stoffet i plenum.
-
Senterpartiet vil videreføre avisomdelingsanbudene
Anbudene om avisomdeling i de deler av landet der det ikke finnes et kommersielt distribusjonstilbud løper ut sommeren 2022. Tiltakene omfatter praktisk talt alle landets aviser, og er svært viktige for abonnentene i disse områdene. Papiravisen kommer til å være viktig for mange abonnenter og aviser også etter at anbudene utløper, og MBL har vært tydelig på behovet for at kontraktene forlenges.
-
EU åpner for nullmoms på magasiner
Tirsdag vedtok EUs finansministre (ECOFIN) viktige endringer i EUs merverdiavgiftsdirektiv, noe som betyr at medlemslandene kan innføre nullmoms på journalistiske publikasjoner på trykk og nett, herunder magasiner. -Vi håper at EUs nye avgrensning betyr at også norske politikere anerkjenner betydningen av å innlemme magasinene i ordningen for digital nullmoms, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Golden Pen of Freedom til redaktør Jimmy Lai og Apple Daily newsroom Hong Kong
Redaktør Jimmy Lai og avisen Apple Daily newsroom Hong Kong ble i går tildelt Golden Pen of Freedom av World Assosiation of News Publishers (WAN-IFRA).
-
Anette Trettebergstuen er ny kulturminister
-Vi gratulerer Anette Trettebergstuen med den viktige jobben som kultur- og likestillingsminister. Hun er en svært erfaren mediepolitiker og vet hvilke utfordringer bransjen møter. Vi er fortsatt midt i digitaliseringen og endringstakten er høy. Det er viktigere enn noen gang å sikre sterke redaksjonelle medier over hele Norge. Derfor er det behov for en aktiv mediepolitikk, særlig inn mot globale tech-giganter, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
NRK er Årets mediehus
Årets mediepriser 2018 er i kveld delt ut på Ole Bulls scene i Bergen i regi av Mediebedriftenes Landsforening. NRK er kåret til årets mediehus, GODT er vinneren av Årets Magasin og Årets nyskaping er Aller Media/Scandinavia Online Sol Voice.
-
Ny selvreguleringsordning for influencermarkedsføring
Nå får folk for første gang et sted å henvende seg når de kommer over markedsføringsinnlegg på sosiale medier som kan føre til kroppspress. Mediebedriftenes Landsforening og ANFO (Annonsørforeningen) lanserete Fagutvalget for Influencermarkedsføring i dag. Fagutvalget skal håndtere nye etiske retningslinjer mot kropps- og utseendepress blant barn og unge.
-
Ungdomsdebatten om skatten: Hvordan skatte en statsløs digital økonomi?
Digitale selskaper som Facebook og Google dominerer stadig større deler av vår økonomi og hverdag. Data om oss brukere er deres viktigste ressurs, samtidig legger de lite eller ingenting igjen i selskapsskatt i landene der brukerne er. Torsdag 10. oktober blir dette debattert på Sentralen i Oslo.