-
Disse er nominert til Årets kvinnelige medieleder 2021
Guri Jortveit (54), redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett, Sun Heidi Sæbø (41), ansvarlig redaktør og adm.dir i Morgenbladet og Frøy Gudbrandsen (42), sjefsredaktør i Bergens Tidende er nominert til Årets kvinnelige medieleder i regi av Medienettverket.
-
Anette Trettebergstuen er ny kulturminister
-Vi gratulerer Anette Trettebergstuen med den viktige jobben som kultur- og likestillingsminister. Hun er en svært erfaren mediepolitiker og vet hvilke utfordringer bransjen møter. Vi er fortsatt midt i digitaliseringen og endringstakten er høy. Det er viktigere enn noen gang å sikre sterke redaksjonelle medier over hele Norge. Derfor er det behov for en aktiv mediepolitikk, særlig inn mot globale tech-giganter, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Valgvinnere: Mediekompasset og TV 2 Skole
Den gratis tilgjengelige undervisningsressursen dittvalg2021.no har vært svært populær i år. Ressursen er et samarbeid mellom Mediekompasset og TV 2 Skole. Drøyt en halv million unike brukersesjoner gir millioner av eksponeringer mot skoleelever når lærere viser stoffet i plenum.
-
Annonseinvesteringene økte i andre kvartal 2021
Ferske tall fra IRM viser en rekordstor opphenting for annonsering i norske medier i andre kvartal 2021. Omsetningen endte totalt på 5,8 milliarder kroner, som er nesten 400 millioner kroner mer enn i samme kvartal i 2019.
-
Norge mot 2025: mediene og videre digitalisering av samfunnet
I høringsuttalelse til NOU 2021: 4 Norge mot 2025 peker MBL på at medienes rolle er sentral i et demokratisk samfunn. Digitaliseringen har åpnet store muligheter for mediene, men også gitt store utfordringer knyttet til finansiering av journalistikken. Den digitale infrastrukturen er kritisk viktig for at norske medier skal nå ut til borgerne med sine tjenester, og oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Derfor må medienes rolle og behov vektlegges i videre digitalisering av samfunnet.
-
Senterpartiet vil videreføre avisomdelingsanbudene
Anbudene om avisomdeling i de deler av landet der det ikke finnes et kommersielt distribusjonstilbud løper ut sommeren 2022. Tiltakene omfatter praktisk talt alle landets aviser, og er svært viktige for abonnentene i disse områdene. Papiravisen kommer til å være viktig for mange abonnenter og aviser også etter at anbudene utløper, og MBL har vært tydelig på behovet for at kontraktene forlenges.
-
Medieundervisning gjennom hele skoleåret
Unge trenger kompetanse og veiledning for ikke å gå seg vill i medielandskapet, skrev Medietilsynets Mari Velsand i en god kommentar sist uke. Neste uke inviterer vi alle skolene til å være med under nasjonal avisuke til høsten. Her svarer mediebransjen opp mye av det Mari Velsand etterspør.
-
Fem utfordringer til Justis- og beredskapsdepartementet om kornahåndtering fra presseorganisasjonene
Pandemien har tydeliggjort den nøkkelrollen som redaktørstyrte medier har, også for tilliten samfunnet er avhengig av. Under pandemien har mediene møtt en rekke ulike problemstillinger, som har gjort det vanskelig å fylle samfunnsrollen godt nok. Det skriver presseorganisasjonene i en felles høringsuttalelse til Koronakommisjonens rapport.
-
MBL med fersk mangfoldsundersøkelse
Tirsdag 22. juni presenterer MBL den ferske mangfoldsundersøkelsen. Undersøkelsen omfatter i denne omgang kjønn og flerkulturelt mangfold/kompetanse, og legges frem av MBLs Randi S. Øgrey og Trine Ohrberg. For å diskutere resultatene fra undersøkelsen har vi fått med oss Siv Juvik Tveitnes konserndirektør nyheter Scibsted, Olav P. Hypher organisasjonsdirektør i NRK, Anders Opdahl konserndirektør Amedia og Per Axel Kock konserndirektør Polaris Media.
-
Stortingsflertallet bak viktige og nødvendige merknader om digital infrastruktur
Den digitale infrastrukturen er kritisk for at norske medier skal nå ut til borgerne med sine tjenester, og oppfylle samfunnsoppdraget. Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling om Meld. St. 28 (2020–2021) Vår felles digitale grunnmur – Mobil-, bredbånds- og internettjenester ble lagt frem i forrige uke. Meldingen omhandler nye mål for elektronisk kommunikasjon, og er av stor betydning for medienes evne til å komme ut med sitt innhold og for mulighetene til å sikre mediemangfoldet fremover.