-
Undersøkelsen «Kanalvalg 2017» er klar
(Oslo 06.09.17) Kantar TNS lanserer i disse dager sin ferske undersøkelse, Kanalvalg 2017. Undersøkelsen belyser HVORFOR mediebrukerne velger de mediene de gjør gjennom å se på HVORDAN de ulike mediene fyller funksjoner og behov hos sine brukere. MBL vil distribuere en rapport som inneholder hovedfunnene i undersøkelsen vederlagsfritt til sine medlemmer.
-
Jakt- og matblader topper i et økende magasinmarked
Magasinlesningen øker med 3,6 prosent viser siste måling fra Kantar TNS. Det er magasingruppene «Jakt/friluft» og «Matblader» som har størst fremgang. – Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.
-
Lokal relevans - erfaringer og funn
Et år med diskusjoner og innsiktsarbeid om lokal relevans har gitt erfaringer og kunnskap som nå skal deles. Det blir det seminar i MBLs lokaler i Oslo i november. Dato er ikke fastsatt ennå, men vi kommer tilbake med informasjon om dette snart.
-
Etterlyser forbilder
- Om lokalavisenes utfordring skal oppsummeres med ett ord, vil jeg velge "relevans”, sier Morten Holst. Han er engasjert av MBL som prosjektleder for Lokal Relevans-prosjektet. Midtveis i prosjektet etterlyser han lokalaviser som har banet vei med nye, lovende digitale prosjekter.
-
Aftenposten tilbyr samarbeid om sine E-handelsløsninger
Schibsteds leder for innovasjon abonnement, Ole Sandbo møtte nylig deltakerne i MBLs relevansprosjekt og inviterte til samarbeid om e-handelsløsninger. Invitasjonen gjelder bredere og bør være relevant for mange.
-
MBL lager felles cookie-side
Mange av MBLs medlemmer har hatt tilsyn der NKOM har sett på informasjonen nettstedene har om bruk av informasjonskapsler (cookies).
-
Løssalg
Løssalg av aviser er en viktig inntektskilde både for varehandelen og avisene. VG og Dagbladet omsetter til sammen for om lag 1,7 milliarder. Øvrige aviser omsetter for om lag 800 millioner.