-
Regelverket må være mest mulig likt
Norske mediehus må i størst mulig grad ha samme regelverk som utenlandske konkurrenter, sier MBL i en fersk høringsuttalelse. MBL stiller seg derfor positive til Kulturdepartementes forslag til ending i lov og forskrift om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester.
-
Moderniserer åndsverkloven
Stortinget sa i går ja til regjeringens forslag om generell avtalelisens, som skal gjøre det enklere å avtale bruk av åndsverk.
-
Fortsatt kutt i pressestøtten
Forhandlingene om neste års statsbudsjett endte med at kuttet i produksjonsstøtten til avisene ble redusert fra foreslåtte 15 millioner til 10 millioner. -Et kutt på 10 millioner er krevende for de avishusene som mottar støtten, sier adm. dir Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Øgrey med i mediemangfoldsutvalget
Kulturministeren presenterte i dag det nye mediemangfoldsutvalget. Utvalget skal ledes av adm. dir. Knut Olav Åmås fra Fritt Ord og Mediebedriftenes adm. dir Randi S. Øgrey har også takket ja til å sitte i utvalget.
-
Abonnentene vil ha lørdagsaviser
Selv om digital distribusjon og lesing øker utgjør fortsatt papiravisene den økonomiske ryggraden i mediehusenes virksomhet. -Nedlegging av lørdagsomdeling gjennom Posten vil ramme avisene hardt, dersom det ikke samtidig opprettes ordninger som ivaretar avisenes behov for lørdagsdistribusjon, sier fagsjef i MBL, Bjørn Wisted.
-
Tverrpolitisk enighet om at lokalavisen er viktig
Ni av ti lokalpolitikere mener lokalavisene er viktige for både innbyggerne og seg selv i en undersøkelse gjort av NorgesBarometeret på oppdrag fra MBL.
-
I dialog med kulturministeren
- Kulturminister Torhild Widvey bekrefter at de vil ha et sterkt fokus på mediepolitikken fremover. Hun uttrykker et tydelig ønske om dialog og at bransjen skal lykkes i den digitale transformasjonen, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey som deltok i medieorganisasjonens møte i Kulturdepartementet tirsdag 19. november.
-
Adressa vant i Høyesterett
Adresseavisen har endelig vunnet frem i momsstriden mot Skatteetaten i tre rettsinstanser. - Saken reiser viktige prinsipielle spørsmål og har stor betydning for beregning av merverdiavgift på tilleggsprodukter mediehusene selger. Høyesterett bekrefter at mediehusene skal bruke markedsprisen på tilleggsproduktene ved beregning av merverdiavgift, sier administrerende direktør Tove Nedreberg.
-
Reklamemarkedet 2017-2018: Markedet i pluss
De totale reklameinntektene i 2017 var på 19,7 millioner kroner, det er 2,9 prosent mer enn i 2016, det viser ferske tall fra IRM. Samlet sett for 2018 forventes reklamemarkedet å omsette for 20,1 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent i forhold til 2017.
-
Nye retningslinjer for bruk av data
I forbindelse med innføring av GDPR finner MBLs medlemmer det formålstjenlig å jobbe sammen. Målet er å skape felles forståelse og felles retningslinjer som klargjør ansvarsforholdene og gir økt grad av transparens.