-
Koronapandemien akselererer det digitale skiftet - over 1 million heldigitale abonnement
-Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL. Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og eAviser fra mars da Norge stengte ned - trenden fortsatte videre utover våren.
-
Tariffoppgjøret 2020: Enighet i journalistoppgjøret
(Oslo 17.09.20 kl 07.01) Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag ble etter syv timer på overtid i natt enige om årets tariffoppgjør, som innebærer at minstelønnssatsene er hevet med kr 3500,-.
-
Avtalemalen mellom NJ og MBL om kjøp og salg av frilansstoff er på plass
Avtalemalen skal forenkle prosessen når en frilanser og oppdragsgiver skal inngå avtale. Gjennom avtalen blir partene enige om hva som selges/kjøpes, om opphavsrettigheter og om hvordan avtale honorarer og utgiftsdekning. NJ og MBL anbefaler nå frilansere og oppdragsgivere om å ta malen i bruk.
-
Annonsesvikten verre enn under finanskrisen
Medieinvesteringene faller med 18 % i andre kvartal 2020 og nær 1 milliard kroner mindre enn i samme kvartal i fjor. - Dette er et enestående tap i IRMs målinger av medieinvesteringer i Norge, sier IRM-sjef Madeleine Thor i en kommentar til den ferske kvartalsrapporten fra IRM.
-
Lønnsoppgjøret 2020: Enighet i frontfaget
På overtid 21. august kom Norsk Industri og Fellesforbundet til enighet i frontfaget i årets lønnsoppgjør.
-
Ny analytiker i MBL
I september starter Joakim Vadset Berggren som analytiker i avdeling for digital utvikling i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Dybdejournalistikken har nullmoms fra i dag
-Dette er et etterlengtet og viktig gjennomslag som vi i bransjen har jobbet sammen for, sier adm. dir. Randi S. Øgrey. Momsfritaket utvides slik at det også vil omfatte digital dybdejournalistikk, definert som "dyptgående journalistisk produksjon og publisering" av nyheter og aktualitetsstoff fra et "avgrenset samfunnsområde" fra 1. juli.
-
Ny utgave av Mediehistorisk tidsskrift kan leses her
Hva er den norske TV-aksjonens historie? Hvilke debatter og konflikter utspilte seg da den ble til? Er en digital kopi det samme som «medieoriginalen», og hvis ikke, hvorfor ikke? Hvilken betydning får det for mediehistoriens filologi? Det er blant spørsmålene som blir stilt i det siste nummeret av Mediehistorisk tidsskrift.
-
Disse kan bli Årets Mediehus
De siste nominasjonene til Årets Mediepriser er endelig klare. Budstikka, Aftenposten, TV2 og NRK er alle nominert til Årets Mediehus. Hvem som vinner den gjeve tittelen avsløres fredag 4. september på Den store prisfesten. Se alle nominasjoner her.
-
Innspill til revidert nasjonalbudsjett 2020 fra en samlet mediebransje
Finanskomiteen har ikke hatt fysisk høringsrunde om revidert nasjonalbudsjett, men en samlet mediebransje står bak felles høringsnotat. Her redegjøres for behovet for et treffsikkert og tilstrekkelig krisetiltak for mediene og viser også til at forslaget burde vært behandlet som et koronatiltak og ikke som en del av revidert nasjonalbudsjett.