-
Forslag til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere
En helhetlig regulering av forbrukervernet er fornuftig, men det er sentralt at nasjonale virksomheter og globale aktører skal ha like konkurransevilkår. Det skriver MBL i høringsuttalelse til Justisdepartementet om ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere.
-
Den vanskelige samtalen om rusproblematikk
MBL får økende antall henvendelser fra våre medlemsbedrifter i forbindelse med ansatte hvor det er mistanke om rusproblematikk.
-
Innovasjons- og utviklingsdag
NRK inviterer redaktørstyrte medier og produksjonsselskaper til en digital utviklings- og innovasjonsdag, fredag 26. mars. Temaet er «Hvordan skal innholdet vårt bli funnet, valgt og elsket ?»
-
Seks ting å huske på når du skal sende inn bidrag til årets mediepriser
Om en snau uke går fristen for å melde på bidrag til årets mediepriser ut. Juryleder Trine Ohrberg ringes ned av mediefolk med spørsmål om innsending og kategorier. Her er de viktigste tingene å huske på når du skal sende inn bidrag.
-
Klima og miljø i mediehistorien
Årets spesialutgave av Mediehistorisk tidsskrift er nylig publisert og er gratis tilgjengelig digitalt.
-
2020: Det største tapet i annonsemarkedet siden finanskrisen
2020 vil gi det største fallet i annonsemarkedet siden finanskrisen. Sammenlagt forventes reklameinvesteringene å reduseres med nesten 1,5 miliarder NOK i løpet av 2020, noe som tilsvarer et tap på 7% i forhold til 2019. Omsetningen totalt blir dermed på 19,7 miliarder NOK.
-
Ber transportkomiteen sikre avisomdeling
Det er et tydelig behov blant abonnenter og aviser for at distribusjonsanbudene for papiravisene forlenges. Samtidig er det viktig at bredbåndsutbyggingen ivaretas for spredtbygde strøk i overgangen til en stadig mer digital mediebruk
-
Siste mulighet til å delta i mentorprogrammet
I dag åpner påmeldingen for å søke om å delta i Mentorprogrammets tredje og foreløpig siste kull. Programmet er et samarbeid mellom Medienettverket og Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Mentorprogrammet går på tvers av mediebransjen, og har som mål å styrke kvinners lederskap og karrieremuligheter. Har du lederambisjoner og ønsker en boozt på eget lederskap, bør du vurdere å søke om plass i Mentorprogrammet.
-
MBL lanserer lederskole
MBL lanserer et nytt tilbud for ledere i alle våre medlemsbedrifter. I samarbeid med AFF starter vi nå "MBLs lederskole". Lederskolen skal bestå av korte og effektive lederstøtte-samlinger for ledere i MBLs medlemsbedrifter. Møtene holdes på nett hvor man vil få mulighet til å lære, dele erfaringer, bli inspirert og få svar.
-
Koronapandemien akselererer det digitale skiftet - over 1 million heldigitale abonnement
-Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL. Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og eAviser fra mars da Norge stengte ned - trenden fortsatte videre utover våren.