-
MBL møtte det offentlige postutvalget
Sist uke holdt MBL et innlegg om avisdistribusjon for det offentlige postutvalget. – Vårt hovedbudskap er at mediemangfold og en sterk offentlighet over hele landet er nødvendige forutsetninger for tilliten i samfunnet og et levende demokrati, sier mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted.
-
Medier må beskyttes i kriser
Samfunnet trenger journalister når krisen inntreffer, derfor må redaksjoner beskyttes mot inngrep i arbeidsforhold.
-
Regjeringen lager strategi for styrket motstandskraft mot desinformasjon
Kultur- og likestillingsdepartementet skal lage en strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon og ber om innspill.
-
Hvem har laget Årets avistegning?
Prisen Årets avistegning deles ut av Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening i fellesskap. Nå inviterer vi til å sende inn gode kandidater. Frist: 2. april.
-
INMA Global Media Awards: 14 nominasjoner til norske mediehus
25. April er det prisutdeling i London og blant de 245 mediehusene som deltar i konkurransen fra i alt 43 land er det flere vinnersjanser for norske mediehus.
-
Norge må gripe muligheten til å kontrollere de store teknologiselskapene
Nye EU-regler gir flere muligheter til å kontrollere de store teknologiselskapene. Skal Norge kunne gripe dem, må Medietilsynet få oppgaven som koordinator. Det skriver presseorganisasjonene i et innlegg i Journalisten og Medier24 tirsdag.
-
Lesertall: Fall for papiravisene - regionavisene styrker seg digitalt
Papiravisene mister lesere. De ferske lesertallene for 2023 viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Avisene går også svakt tilbake digitalt, tross dette går 2 av 3 nettsteder frem. Det er regionavisene som øker den digitale lesingen mest, men også lokalavisene og nisjeavisene vokser i perioden.
-
MBLs forhandlingsutvalg ved hovedoppgjøret 2024
Forhandlingsdelegasjonene til årets tariffoppgjør er klare for MBLs fem tariffområder.
-
IRM: Vekst i annonsemarkedet i Q3
IRMs ferske rapport for annonsemarkedet i tredje kvartal viser at annonsemarkedet har vekst i siste kvartal etter tre kvartaler med stagnasjon. Veksten er på 3,7 % sammenlignet med samme kvartal i fjor. Annonseinvesteringene endte dermed på 6 milliarder kroner i Q3.
-
Presseorganisasjonene blir partshjelpere i søksmål mot staten
Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening går inn som partshjelpere til det varslede søksmålet fra Stiftelsen Tinius.