-
DataWallet vant MBLs pithcekonkurranse
DataWallet ble kåret til den beste medie-startup'en i MBLs pitsjekonferanse tirsdag kveld. Vinneren får 100.000 i premie for å videreutvikle produktet sitt.
-
Avis i Skolen blir til Mediekompasset
Avis i skolen skifter navn til Mediekompasset, men formålet er uforandret: Tilby et aktuelt undervisningsopplegg om de redaktørstyrte medienes rolle i samfunnet og stimulere til engasjerte og kritiske mediebrukere. Navneendringen er en naturlig konsekvens av endringene i mediebransjen og opplegget er utvidet med flere digitale undervisningstilbud.
-
Redaktørstyrte medier er valgkampens vinnere
To ferske målinger viser at redaktørstyrte medier har størst gjennomslag ved politisk kommunikasjon. I Norge har Norstat gjennomført en fersk måling på oppdrag fra Kampanje og, Burson Marsteller og DECIDIS Survey 2017 bekrefter tilsvarende tendens i Danmark.
-
Anbefaler krafttak for demokratiet
- Mediemangfoldsutvalget tar tydelige grep og ønsker et temposkifte i mediepolitikken. Med en grundig analyse av bransjesituasjonen, legger de frem en rekke tiltak som samlet vil underbygge innovasjon på flere plan. Dette er en utredning som gir et viktig grunnlag for arbeidet med å sikre journalistikken og ytringsmangfoldet i fremtiden, sier Tove Nedreberg styreleder i MBL.
-
Balansekunst og brukerfokus i 2016
- Inngangen til året er bratt for mange og en hovedbekymring er at de digitale inntektene flater ut. Økt fokus på innovasjon og utnyttelse av ny teknologi vil bidra til at bransjen revitaliseres i det kommende året, sa adm. dir. Randi S. Øgrey da hun innledet under presseorganisasjonenes "Statusrapport Medie-Norge" i Oslo i dag.
-
HTML5-dugnad i overgangen fra Flash
Apple har lenge blokkert Flash i sitt iOS, og i de senere uker har også Safari, Chrome og Firefox begynt å blokkere Flashinnhold i sine nettlesere. Representanter fra alle sider av ”bordet”, har jobbet sammen for å utvikle tips og anbefalinger til hvordan bransjen best mulig kan utarbeide HTML5 annonser.
-
Helse og sunnhet stabilt i et krevende magasinmarked
-Leseroppslutningen om helse, livstil og sunnhet er stabil, her leverer magasinene gode produkter brukerne vil ha. Det er positivt at også innsikt holder seg i et krevende marked, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey.
-
Eksponering av avisene
Eksponeringen av avisen er det viktigste for salget av avisen i handelen. Derfor er det avgjørende at avisene kan samarbeide om gode eksponeringsløsninger.
-
BRANSJEFAKTA OG ANALYSER
Medlemmene er en del av bransjens omfattende arbeid med å skaffe til veie tall som dokumenterer mediebruk. MBL gir bransjen og markedet godkjente opplagstall, lesertall, annonsetall, mediehustall og lønnsstatistikk.