-
Norske aviser er viktigste nyhetskilde
(Oslo 15.02.18) Riksdekkende aviser og lokalaviser står sterkest som daglige nyhetskanaler blant befolkningen over 18 år, det viser en fersk rapport fra MBL som blir presentert i dag. 7 av 10 har minst ett abonnement på enten avis eller magasin. De som ikke abonnerer sier at de i større grad har problemer med å orientere seg i nyhetsbildet.
-
Danmarks nye regjering vil endre Danmarks radio
Den nye trepartiregjeringen i Danmark vil stramme inn vilkårene for Danmarks radio. I den ferske regjeringserklæringen fremgår tydelig ønske om at Danmarks radio fokuserer sterkere på innhold som ikke er i konkurranse med kommersielle medier.
-
Kommersiell allmennkringkasting må gis gode rammevilkår
Det er nødvendig at kommersiell allmennkringkasting gis økonomiske rammer som muliggjør et godt tilbud i konkurranse med NRK, særlig på nyheter og aktualitet, sa adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL under høring i Stortingets familie- og kulturkomite.
-
Regler for telefonsalg må ta mediepolitiske hensyn
Det vil ha svært negative konsekvenser for mediebedrifter som selger abonnement om adgangen til å kontakte eksisterende kunder per telefon gjøres avhengig av uttrykkelig anmodning. Det skriver MBL i nylig sendt høringsuttalelse om forslag til endringer i reglene for telefonsalg.
-
Sikrer lørdagsombæring
Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling i forbindelse med Postloven ble klar 2. juni. – Stortinget gir en klar bestilling og ønsker en åpning som sikrer distribusjon av papiraviser over hele landet på lørdager, sier Gunnar Kvassheim (bildet) som leder postutvalget i MBL foruten å være ansvarlig redaktør i Dalane Tidende.
-
ENPA følger opp EU-signaler om moms
ENPA ber EU følge opp signalene om mulighet for redusert moms på digitale nyhetsmedier med konkrete beslutninger.
-
Momsmøte hos kulturministeren
Representanter fra medieorganisasjonene møtte tirsdag 9. desember kulturminister Thorhild Widvey. Tema for møtet var fremdrift, prosess og innhold i ESA-notifiseringen av nullmoms på digitale redaksjonelle produkter.
-
Bestiller analyser av NRKs virksomhet
Kulturdepartementet kunngjør i dag to oppdrag knyttet til utredning om NRK. Begge analysene skal bidra med faktagrunnlag til den kommende stortingsmeldingen om NRK.
-
Balansekunst
Innholdsmarkedsføring vil kunne utfordre medienes troverdighet om man ikke passer på, men er også en mulighet til å få en ny inntektsstrøm om det håndteres riktig.