-
Magasinenes lesertall: Tett på trendene også under pandemien
Under koronapandemien har magasinene hatt færre lesere, men tross den samlede nedgangen øker over en tredjedel av de målte titlene det siste året. -Bladene som øker gjenspeiler trendene vi ser i samfunnet ellers, spesielt under pandemien hvor det har vært økt fokus på blant annet personlig økonomi, mat, hjem og interiør og fritid og helse, sier Randi Øgrey adm dir i MBL.
-
Oppretter ny personvernkommisjon
Sjefredaktør og konsernsjef John Arne Moen fra Trønder-Avisa vil lede personvernkommisjonen oppnevnt av regjeringen denne uka. Ingvild Næss, Chief Privacy and Data Trends Officer i Schibsted, er også oppnevnt til å sitte i kommisjonen. Næss leder forøvrig data- og personverngruppa i MBL.
-
300 millioner kroner til medieinnovasjon
Fredag kom tildeling på 300 millioner til senteret MediaFutures som er forankret ved Universitetet i Bergen og i den norske medieklyngen.
-
300 millioner i kompensasjon – usikkert om det treffer bransjens behov
Kulturminister Abid Raja varsler at regjeringen vil foreslå en kompensasjonsordning for de redaktørstyrte mediene på 300 millioner kroner, som kompenserer deler av omsetningsfallet som følge av korona-pandemien. – Vi er glad for at kulturministeren omsider kommer med tiltak, men vi er usikre på om denne treffer i forhold til bransjens behov slik vårt forslag om en annonsekompensasjon vil gjøre, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Vinnerne av den store journalistprisen
Vinnerne av den store journalistprisen 2020 er Dagbladets Siri Gedde-Dahl, Bernt Jakob Oksnes, John Rasmussen og Torgeir Krokfjord.
-
Mediebransjen med samlet forslag til hastetiltak
Medieorganisasjonene står sammen for å sikre den frie og uavhengige journalistikken under og etter koronakrisen. I ettermiddag sendte organisasjonene et felles brev til Stortinget med forslag til hastetiltak.
-
Medieleder 2020 avlyst
6. mai skulle 250 medieledere møtes for å diskutere etikk, mediepolitikk, strategi og teknologi. Slik blir det ikke. Medieleder 2020 blir avlyst, og det blir også Nordiske Mediedager som skulle vært arrangert rett etter Medieleder 2020.
-
Ny undersøkelse: Situasjonen for mediene er dramatisk
En ny NHO-undersøkelse viser at 95 prosent av mediebedriftene oppgir at de mister inntekter som en følge av kanselleringer av ordre den siste uken. -For mange handler det om store tap, og dette er svært dramatisk. Inntektsbortfallet skjer i en tid der behovet for informasjon i befolkningen er som størst og redaktørstyrte medier trengs som mest. Nå haster det med en kraftig tiltakspakke for mediene, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Medietilsynet utbetaler pressestøtte tidligere enn planlagt
-Dette er en håndsrekning som var kjapt levert og betyr mye for mange i bransjen som har fått inntektsgrunnlaget forandret over natten. Vi setter pris på å kunne ha en tett dialog med Medietilsynet om behov for eventuelle nye tiltak framover som følge av Korona-situasjonen, sier adm dir Randi S. Øgrey i en kommentar til at Medietilsynet fremskynder støtteutbetalinger.
-
Mediene tar ansvar
Situasjonen er ekstraordinær. Mediene spiller en helt avgjørende rolle for å få ut livsviktig informasjon til befolkningen. Redaksjonene strekker seg langt for å tilgjengeliggjøre stoff for alle, men det må fortsatt være opp til den enkelte redaktør å avgjøre hva som skal publiseres hvor.