-
Ap foreslår å styrke mediepolitikken
Arbeiderpartiets sentralstyre har offentliggjort sitt forslag til nytt partiprogram for perioden 2017-2021. Avsnittet om mediepolitikk inkluderer ordninger for innovasjon, allmenkringkastingstjenester, mediestøtte og medieansvarslov.
-
Lørdagsomdelingen er på langt nær god nok
Mandag denne uka møtte MBL nok en gang samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om lørdagsomdeling. Denne gang deltok også Kvikkas og Norpost i møtet. Temaene for møtet var status for leveringskvalitet og videre arbeid.
-
På tide med utredning om innsyn i strafferettssaker
Innsynsreglene i straffesaker for allmennhet og aktualitetsmedier er for lengst blitt umoderne og tiden er inne for å utrede dette regelverket, sier Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening i et brev til justisministeren.
-
Dramatisk postforslag
(Oslo 18.01.18) Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil endre omdelingsfrekvens for Posten, og har sendt på høring tre alternativer, blant dem ett som innebærer å redusere postomdeling til annenhver dag og ett annet som innebærer kun én omdelingsdag per uke. -Alle alternativene vil være dramatiske for avisene, fordi Posten står for 13 til 14 prosent av avisdistribusjonen på hverdager, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Resultater fra undersøkelse om seksuell trakassering i mediebransjen
5741 personer har svart på undersøkelsen om seksuell trakassering i mediebransjen som ble sendt ut i november. Det er 51 prosent kvinner og 49 prosent menn som har svart på undersøkelsen. Resultatene viser at unge kvinner er mest utsatt for seksuell trakassering.
-
Arbeid i julen – rett til fri og rett til tillegg
"Er det slik at de som ikke har tatt ut ferie plikter å være på jobb? Eller har de rett til fri ettersom julen består av helligdager? Skal de ansatte ha kompensasjon for å jobbe på en helligdag?"
-
Ber om objektive kriterier i ny tilskuddsordning
Oslo kommune vil gi tilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier i Oslo. Medieorganisasjonene advarer mot flere uheldige formuleringer i den foreslåtte forskriften for tilskuddsordningen.
-
Norsk innhold står fortsatt sterkt
Norske mediehus når daglig 83 prosent av befolkningen samlet med alle sine publiseringsplattformer. Flest benytter nettutgavene (61prosent), mens papirutgavene daglig når 51 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 40 prosent. Lesertallene for papirutgavene fortsetter å falle, mens nettutgavene øker og mobil har stabilisert seg.
-
Mobil - største plattform for medieinnhold
Mobil - største plattform for medieinnhold. Halvparten av befolkningen bruker hver dag mobilinnhold fra norske mediehus, dette viser de ferske lesertallene fra Kantar. -Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.
-
MBLs pitchekonkurranse
Jobber du med innovative prosjekter eller er en start-up som retter seg mot mediebransjen? Har du lyst til å vinne 100.000 kr til å videreutvikle ditt produkt? Da vil vi i MBL invitere deg til vår årlige pitche-konkurranse. Konkurransen avholdes i Trondheim 14. november i tilknytning til NxtMedia konferansen.