-
Annonseinvesteringene økte i andre kvartal 2021
Ferske tall fra IRM viser en rekordstor opphenting for annonsering i norske medier i andre kvartal 2021. Omsetningen endte totalt på 5,8 milliarder kroner, som er nesten 400 millioner kroner mer enn i samme kvartal i 2019.
-
Medieundervisning gjennom hele skoleåret
Unge trenger kompetanse og veiledning for ikke å gå seg vill i medielandskapet, skrev Medietilsynets Mari Velsand i en god kommentar sist uke. Neste uke inviterer vi alle skolene til å være med under nasjonal avisuke til høsten. Her svarer mediebransjen opp mye av det Mari Velsand etterspør.
-
Valgvinnere: Mediekompasset og TV 2 Skole
Den gratis tilgjengelige undervisningsressursen dittvalg2021.no har vært svært populær i år. Ressursen er et samarbeid mellom Mediekompasset og TV 2 Skole. Drøyt en halv million unike brukersesjoner gir millioner av eksponeringer mot skoleelever når lærere viser stoffet i plenum.
-
Senterpartiet vil videreføre avisomdelingsanbudene
Anbudene om avisomdeling i de deler av landet der det ikke finnes et kommersielt distribusjonstilbud løper ut sommeren 2022. Tiltakene omfatter praktisk talt alle landets aviser, og er svært viktige for abonnentene i disse områdene. Papiravisen kommer til å være viktig for mange abonnenter og aviser også etter at anbudene utløper, og MBL har vært tydelig på behovet for at kontraktene forlenges.
-
MBL med fersk mangfoldsundersøkelse
Tirsdag 22. juni presenterer MBL den ferske mangfoldsundersøkelsen. Undersøkelsen omfatter i denne omgang kjønn og flerkulturelt mangfold/kompetanse, og legges frem av MBLs Randi S. Øgrey og Trine Ohrberg. For å diskutere resultatene fra undersøkelsen har vi fått med oss Siv Juvik Tveitnes konserndirektør nyheter Scibsted, Olav P. Hypher organisasjonsdirektør i NRK, Anders Opdahl konserndirektør Amedia og Per Axel Kock konserndirektør Polaris Media.
-
Anette Trettebergstuen er ny kulturminister
-Vi gratulerer Anette Trettebergstuen med den viktige jobben som kultur- og likestillingsminister. Hun er en svært erfaren mediepolitiker og vet hvilke utfordringer bransjen møter. Vi er fortsatt midt i digitaliseringen og endringstakten er høy. Det er viktigere enn noen gang å sikre sterke redaksjonelle medier over hele Norge. Derfor er det behov for en aktiv mediepolitikk, særlig inn mot globale tech-giganter, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Mediebedriftenes Landsforening søker administrativ koordinator/rådgiver
Vi søker etter en administrativ koordinator/rådgiver til spennende stilling i Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Har du erfaring fra kompetansearbeid, medlemsoppfølging, datainnsamling, enkle økonomioppgaver og har lyst til å jobbe med oss i Pressens hus? Da kan det være deg vi er på jakt etter.
-
Færre betaler for nyheter og strømmetjenester
MBLs undersøkelse "Betaling for nyheter" viser at 43 prosent av den norske befolkningen har fått merkbart strammere økonomi det siste året. Nær halvparten av disse har sagt opp minst ett medieabonnement som følge av dette.
-
Åpner for nytt kull av Mentorprogrammet
Mentorprogrammet i regi av Medienettverket og MBL er et av det største samarbeidsprosjektene i norsk mediebransje. Etter de planlagte tre kullene i prosjektet, har man nå sikret finansiering for et kull nummer fire. -Vi er veldig glade for at alle konsernene bidrar til å fortsette dette programmet. Vi vet at prosjektet har hatt stor betydning for rekruttering av ledere i mediebransjen, og nå ser vi frem til å ønske nye talenter velkommen, sier Trine Ohrberg, ansvarlig for mentorprogrammet i MBL.
-
Vær varsom-plakaten er modell for ny undervisningsressurs
Dagens unge publiserer innhold kjapt og enkelt hele døgnet, men hva er greit og hva er ikke greit å publisere? Nå lanserer Mediekompasset/MBL og TV 2 Skole en ny digital undervisningsressurs for 3. – 5. klasse med kjøreregler for den offentlige samtalen basert på presseetikken. Elevene får også prøve seg som journalister i det nye læringsverktøyet "Juniorjournalisten".