-
Lokal relevans - erfaringer og funn
Et år med diskusjoner og innsiktsarbeid om lokal relevans har gitt erfaringer og kunnskap som nå skal deles. Det blir det seminar i MBLs lokaler i Oslo i november. Dato er ikke fastsatt ennå, men vi kommer tilbake med informasjon om dette snart.
-
Løssalg
Løssalg av aviser er en viktig inntektskilde både for varehandelen og avisene. VG og Dagbladet omsetter til sammen for om lag 1,7 milliarder. Øvrige aviser omsetter for om lag 800 millioner.
-
MBL lager felles cookie-side
Mange av MBLs medlemmer har hatt tilsyn der NKOM har sett på informasjonen nettstedene har om bruk av informasjonskapsler (cookies).
-
Future Week: Se opptak fra flere sesjoner
Feature Week pågår denne uka i Bergen - Oslo og Stavanger. Se program og opptak under.
-
Lesertall: Den digitale veksten flater ut
81 prosent leser minst én avis digitalt eller på papir daglig. -At 8 av 10 hver dag bruker innhold fra norske redaksjonelle medier, viser at mediene er en viktig del av folks hverdag og at nordmenn fortsatt er aktive nyhetsbrukere, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i MBL. Samtidig melder Kantar at det aldri har vært målt flere avistitler, noe som viser behovet for dokumentasjon i bransjen.
-
Budsjettforliket: Avvikler fritaket for elektroniske nyhetstjenester - ber regjeringen vurdere tiltak
- Avviklingen av momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester som ikke anses som aviser vil få store konsekvenser for flere mediehus og for medienes samfunnsrolle fremover. Det undergraver regjeringens mål i Hurdalsplattformen og vil styrke de globale tek-gigantene på bekostning av de redaktørstyrte norske mediene, nettopp fordi lyd og levende bilder foretrekkes og benyttes av stadig flere og særlig de yngre. Det er derfor skuffende og alvorlig at dette ikke omgjøres i budsjettforliket, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
-
Advarer mot fjerning av momsfritak
Statsbudsjettet for 2023 ble fremlagt i dag og for første gang kommer regjeringen også med et fireårig styringssignal for mediestøtten. -Vi er sterkt bekymret over at regjeringen fjerner momsfritaket på elektroniske nyhetstjenester som ikke anses som aviser. Det er lite fremtidsrettet, uforutsigbart og vil ramme norsk nyhetsproduksjon, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Nå øker magasinene digitalt
-Etter flere år med negativ utvikling er det gledelig å se en stabilisering i magasinmarkedet. At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL. Den digitale magasinlesingen øker og samtidig stabiliserer utviklingen seg for papirmagasinene, det viser ferske lesertall fra Kantar.
-
IRM spår annonsevekst på 8,6 prosent i 2022, men tror på negativ utvikling for 2023
2022 ser ut til å bli et meget godt år i reklamemarkedet. For første gang passerer det norske annonsemarkedet 25 milliarder kroner. Den totale veksten for 2022 ventes å bli 8,6 % i forhold til 2021. Tirsdag 13. september publiserte IRM den oppdaterte prognosen for 2022-2023.