-
Avtalemalen mellom NJ og MBL om kjøp og salg av frilansstoff er på plass
Avtalemalen skal forenkle prosessen når en frilanser og oppdragsgiver skal inngå avtale. Gjennom avtalen blir partene enige om hva som selges/kjøpes, om opphavsrettigheter og om hvordan avtale honorarer og utgiftsdekning. NJ og MBL anbefaler nå frilansere og oppdragsgivere om å ta malen i bruk.
-
2020: Det største tapet i annonsemarkedet siden finanskrisen
2020 vil gi det største fallet i annonsemarkedet siden finanskrisen. Sammenlagt forventes reklameinvesteringene å reduseres med nesten 1,5 miliarder NOK i løpet av 2020, noe som tilsvarer et tap på 7% i forhold til 2019. Omsetningen totalt blir dermed på 19,7 miliarder NOK.
-
Ber transportkomiteen sikre avisomdeling
Det er et tydelig behov blant abonnenter og aviser for at distribusjonsanbudene for papiravisene forlenges. Samtidig er det viktig at bredbåndsutbyggingen ivaretas for spredtbygde strøk i overgangen til en stadig mer digital mediebruk
-
Annonsesvikten verre enn under finanskrisen
Medieinvesteringene faller med 18 % i andre kvartal 2020 og nær 1 milliard kroner mindre enn i samme kvartal i fjor. - Dette er et enestående tap i IRMs målinger av medieinvesteringer i Norge, sier IRM-sjef Madeleine Thor i en kommentar til den ferske kvartalsrapporten fra IRM.
-
Tariffoppgjøret 2020: Enighet i journalistoppgjøret
(Oslo 17.09.20 kl 07.01) Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag ble etter syv timer på overtid i natt enige om årets tariffoppgjør, som innebærer at minstelønnssatsene er hevet med kr 3500,-.
-
Etterlyser forbilder
- Om lokalavisenes utfordring skal oppsummeres med ett ord, vil jeg velge "relevans”, sier Morten Holst. Han er engasjert av MBL som prosjektleder for Lokal Relevans-prosjektet. Midtveis i prosjektet etterlyser han lokalaviser som har banet vei med nye, lovende digitale prosjekter.
-
Undersøkelsen «Kanalvalg 2017» er klar
(Oslo 06.09.17) Kantar TNS lanserer i disse dager sin ferske undersøkelse, Kanalvalg 2017. Undersøkelsen belyser HVORFOR mediebrukerne velger de mediene de gjør gjennom å se på HVORDAN de ulike mediene fyller funksjoner og behov hos sine brukere. MBL vil distribuere en rapport som inneholder hovedfunnene i undersøkelsen vederlagsfritt til sine medlemmer.
-
Aftenposten tilbyr samarbeid om sine E-handelsløsninger
Schibsteds leder for innovasjon abonnement, Ole Sandbo møtte nylig deltakerne i MBLs relevansprosjekt og inviterte til samarbeid om e-handelsløsninger. Invitasjonen gjelder bredere og bør være relevant for mange.
-
Jakt- og matblader topper i et økende magasinmarked
Magasinlesningen øker med 3,6 prosent viser siste måling fra Kantar TNS. Det er magasingruppene «Jakt/friluft» og «Matblader» som har størst fremgang. – Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.