-
Amedia åpnet digitaltilgang til skoleelever
I år har ble det for første gang gitt full tilgang til i alt 79 nettaviser som en testordning i nasjonal avisuke. 91 000 elever på 4., 6. og 9. trinn deltok i avisuka, og åtte av ti lærere synes opplegget var topp i en fersk spørreundersøkelse fra Mediekompasset.
-
Europeiske presseorganisasjoner og Microsoft ber om australsk betalingsmodell
Politikerne i Europa bør følge Australias eksempel å pålegge globale plattformer å betale for bruken av journalistisk innhold. Det fremgår av en felles pressemelding som alle europeiske presseorganisasjoner står bak sammen med Microsoft. – Vi støtter forslaget og håper på at også norske politikere skal endre regelverket og dermed bidra til å finansiere journalistikken som demokratiet trenger, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey, som også er styremedlem i News Media Europe.
-
Covid-19 hadde stor innvirkning på de nordiske mediene
Covid-19 kom med full styrke våren 2020, med store konsekvenser, ikke minst for kultur- og mediesektoren i Norden. I dag kom rapporten "Covid-19 og de nordiske nyhetsmediene" - den første av to analyser lansert av de nordiske kulturministrene for bedre å forstå og håndtere sektorens utfordringer fra et nordisk perspektiv under pandemien. Rapporten blir diskutert under et åpent webinar 22. april kl 13.
-
Råd for den vanskelige samtalen
De erfarne medielederne Eivind Ljøstad (Fædrelandsvennen) og Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) delte nyttige tips og råd med 80 deltakere da andre del av lederskolen ble avviklet i dag. Psykolog og lederutvikler Elisabeth Østrem fra AFF holdt en innledning og snakket om "Krise og den vanskelige samtalen".
-
RB i spissen for storstilt innsamlingsaksjon
Romerikes Blad har gått sammen med LillestrømBanken og Kunnskapsbyen Lillestrøm om en innsamlingsaksjon etter tragedien i Gjerdrum. Aksjonen har på kort tid samlet inn over 2,7 millioner kroner.
-
Endrer Vær Varsom-plakaten
Styret i Norsk Presseforbund har i dag vedtatt endringer på fem punkter i Vær Varsom plakaten. Det skal arbeides videre med ordlyden i 3.9 med mål om at endringene kan tre i kraft ved årsskiftet.
-
Journalister opplever redusert arbeidsglede
-Det er positivt at NJ foretar undersøkelser om hvordan det står til med journalistene på hjemmekontor, og at de deler denne kunnskapen. Det er krevende tider, og undersøkelsen bekrefter dette, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey i en kommentar til NJs ferske undersøkelse.
-
Ethical Journalism Netwok søker ny direktør
Den britisk-norske stiftelsen Ethical Journalism Network (EJN) representerer et internasjonalt nettverk av profesjonelle mediefolk og organisasjoner, som har som formål å arbeide for troverdig nyhetsformidling basert på pressetikkens kjerneverdier: Faktabasert rapportering, uavhengighet, upartiskhet, redelighet og humanisme. EJN søker nå ny direktør som kan lede EJN på vegne av styret og representere organisasjonen i offentligheten.
-
RABATTAVTALER
MBL skaffer avispapir av beste kvalitet til den laveste markedsprisen i Europa, og samarbeider med trykkeriene om kvalitet og logistikk. Vi inngår avtaler med nettagenter og klippbyråer om rett til bruk av opphavsrettslig beskyttet materiell mot vederlag, arbeider for å skape en bærekraftig utvikling og gode rammevilkår for leverandører av digitalt innhold i Norge og lager løsninger og retningslinjer for en defacto standard for printannonsering i Norge.