Totalopplaget på sammenlignbare titler går tilbake 6,2 prosent. Totalkonsumet går imidlertid bare tilbake med 1 prosent. Dette skyldes at noen titler økte antall utgivelser i 2015, bl.a. store titler som Hjemmet og Vi Menn. I 2015 kom det 5 nye titler, mens 9 titler gikk inn. Tar vi hensyn til disse, er opplagsnedgangen 8,8 prosent.
Det er opplagsnedgang i alle magasingruppene, men de gruppene som klarer seg best er "Helse, livsstil, sunnhet" (-0,4 prosent), "Innsikt og økonomi" (-0,6 prosent) og "Sport, reise, vitenskap" (-1,8 prosent). De magasinene som når bredere målgrupper, bl.a. innenfor gruppene "Aktualitet og TV" og "Voksen kvinner" (familiebladene), har en tilbakegang på mellom 7 og 10 prosent.
32 prosent leser minst ett papirmagasin daglig. I snitt tas et magasin frem 3,7 ganger, og 61 prosent av bladet blir lest hver gang.
Størst fremgang har Kamille Puls (+5.800 eks.), Stella (+5.624 eks.) og Lev Landlig (+4.762 Eks.). Størst tilbakegang har Hjemmet, Se & Hørs to utgaver og Donald Duck. Av 65 magasiner har 15 blader opplagsfremgang.
Lesertall
Samlet sett er det godt samsvar mellom opplag- og lesertallene. Mens opplaget går tilbake 6,2 prosent på sammenlignbare titler, går lesertallet tilbake 8,4 prosent. I likhet med opplaget, er det tilbakegang i alle gruppene.
De fem titlene som øker mest i antall lesere er Hyttemagasinet (+26.000 lesere), Det Nye og Tara (begge med +23.000 lesere), KK Living (+20.000 lesere) og KK Stil (+19.000 lesere).
De fem titlene med størst opplagsfremgang
1
|
Kamille Puls
|
+ 5.800 eks.
|
2
|
Stella
|
+ 5.624 eks.
|
3
|
Lev Landlig
|
+ 4.762 eks.
|
4
|
Aftenposten Historie
|
+ 4.228 eks.
|
5
|
Maison Interiør
|
+ 1.885 eks.
|
Opplagsutvikling (2014 – 2015) for magasingruppene:
Magasingruppe
|
Opplag 2015
|
Opplag 2014
|
Endring antall
|
Endring %
|
Helse, livsstil, sunnhet
|
72 753
|
73 030
|
-277
|
-0,4 %
|
Innsikt, økonomi
|
78 532
|
79 039
|
-507
|
-0,6 %
|
Foreldre
|
30 264
|
30 787
|
-523
|
-1,7 %
|
Sport, reise, vitenskap
|
152 301
|
155 131
|
-2 830
|
-1,8 %
|
Kvinne
|
273 098
|
286 042
|
-12 944
|
-4,5 %
|
Mat
|
14 692
|
15 403
|
-711
|
-4,6 %
|
Bil, båt
|
80 021
|
84 099
|
-4 078
|
-4,8 %
|
Bolig, interiør
|
324 281
|
343 257
|
-18 976
|
-5,5 %
|
Jakt, friluft
|
70 126
|
75 271
|
-5 145
|
-6,8 %
|
Voksen kvinne
|
434 312
|
468 779
|
-34 467
|
-7,4 %
|
Ung, tegneserier
|
87 699
|
96 415
|
-8 716
|
-9,0 %
|
Aktualitet, TV
|
260 379
|
288 712
|
-28 333
|
-9,8 %
|
Mann
|
53 248
|
60 929
|
-7 681
|
-12,6 %
|
PC, lyd og bilde
|
29 838
|
35 044
|
-5 206
|
-14,9 %
|
Totalt
|
1 961 544
|
2 091 938
|
-130 394
|
-6,2 %
|
SLIK MÅLES TALLENE