Stabilt opplag - flere velger heldigitale abonnement

-Opplagstallene er stabile, samtidig er abonnementsmodellene i endring. Overgangen fra papir til digitalt pågår for fullt over hele landet, og avisene får brukerne med seg i et marked preget av stor konkurranse om folks tid og penger, sier Randi S. Øgrey. adm. dir. i MBL.

Totalopplaget for norske aviser er på 2,6 millioner i andre halvår av 2024, og dermed uendret sammenlignet med tilsvarende periode året før. 102 titler kan vise til en økning i opplaget, mens 141 går tilbake. Det rapporteres opplag på til sammen 252 avistitler for andre halvår 2024, og det er flere enn noen gang. 

Digitale abonnementsmodeller er fortsatt i vekst og det heldigitale opplaget øker med 8,3 prosent. Disse abonnementene erstatter i stor grad abonnement som inkluderer både papir og digital tilgang. Komplett har en tilbakegang på 14,4 prosent, mens det rene papiropplaget går tilbake med 18,1 prosent. I 2024 har 20 titler redusert antall utgivelser på papir, og de tre siste årene har tilsammen 59 titler endret frekvens. 

70 prosent av opplaget er heldigitalt
For første gang utgjør de heldigitale abonnementene mer enn halvparten av opplaget for samtlige aviskategorier. De nasjonale avisene leder an, med en digitalandel på 83 prosent, men også for regionavisene og de største lokalavisene (over 10 000 i opplag) er over 7 av 10 opplagsenheter nå heldigitale. Den digitale veksttakten er størst hos de minste lokalavisene med opplag under 4000, hvor den heldigitale andelen øker med 10 prosentpoeng det siste året og nå er på 56 prosent. Forflytningen skjer fra komplett til digitalt, og mens 70 prosent av opplaget nå er heldigitalt, utgjør komplett 27 prosent og det rene papiropplaget tre prosent. 

-Den digitale modenhetsgraden er svært høy i Norge, spesielt for de største avisene. Lokalavisene står i en krevende spagat mellom papir og det digitale, de jobber godt og tar modige valg for fremtiden. De lykkes godt med å tilpasse seg forbrukernes digitale vaner, og har funnet effektive måter å bygge lojale abonnenter i det digitale landskapet, sier Øgrey.

VG+ med sterk vekst
VG + er opplagsvinner i andre halvår 2024 og øker med nesten 25 600 abonnenter. Dette bidrar til at de nasjonale avisene samlet sett øker med 0,7 prosent. Finansavisen øker med over 8 000, og dermed mest av nisjeavisene hvor kategorien øker med én prosent. Stavanger Aftenblad kaprer tredjeplassen for antall nye abonnenter og øker med nærmere 2 500. Sammen med de andre regionavisene Fædrelandsvennen, Adresseavisen og Bergens Tidende øker kategorien med 1,2 prosent. I samme periode har lokalavisene en svak tilbakegang, hvor titler med mellom 10 000 og 34 900 i opplag har en nedgang på 1,2 prosent, mens lokalaviser med under 10 000 i opplag går tilbake 0,4 prosent. 

Magasinopplaget ned 9,8 prosent
Opplaget for norske magasiner er på 776 000 og går tilbake med 9,8 prosent fra 2023 til 2024. Totalt ble det solgt 25,2 millioner magasiner i fjor, en nedgang fra 27,8 millioner året før. Magasinopplaget rapporteres på 33 titler, som er tre færre enn året før, og nedgangen berører alle titlene. Den største magasinkategorien er fortsatt "Voksen kvinne", som utgjør en tredjedel av totalopplaget. Deretter følger “Bolig og interiør” og “Aktualitet og TV”, og tilsammen utgjør disse tre kategoriene mer enn 70 prosent av magasinopplaget. Hjemmet er norges største blad, etterfulgt av Se og Hør Tirsdag og Vi over 60.  

Les opplagstall for aviser her

Les opplagstall for magasiner her

Last ned opplagspresentasjonen her