Veksten for norske nettaviser fortsetter med full kraft. Bruk av aviser på digitale flater øker med 9 prosent det siste halvåret, og 82 prosent leser daglig minst én avis digitalt eller på papir. For første gang bruker over sju av ti nordmenn digitalt innhold fra norske aviser daglig, og bruken har gått forbi lineær TV.
Den største andelen av det digitale konsumet skjer via mobil, hvor 6 av 10 daglig benytter mobilen for å få tilgang til innhold fra norske nettaviser. 3 av 10 bruker PC og 16 prosent nettbrett.
Papirlesingen har samlet sett en tilbakegang på 15 prosent i 2020. Lokal- og regionavisene, med under 50.000 lesere, har en tilbakegang på 13 prosent og nisjeavisene går tilbake 19,5 prosent. - Deler av tilbakegangen i koronaåret 2020 kan ifølge Kantar forklares med at færre leser nisjeaviser på jobb og offentlig steder og at det blir færre lesere per eksemplar. Likevel leser en høy andel, 36 % av den norske befolkningen, fortsatt minst én papiravis en gjennomsnittlig dag, sier Øgrey.
De største mediehusene
VG er Norges største mediehus, med en samlet dekning for papir og nett på i overkant av 2,2 millioner brukere, etterfulgt av NRK med nær 1,6 millioner, Dagbladet med 1,3 millioner og TV 2 med 1 million brukere. Aftenposten, Nettavisen og E24 følger videre på listen, alle med over en halv million brukere. Hovedandelen av konsumet skjer digitalt, og flere av de største nyhetsmediene er også rene digitale produkter.
Aftenposten er Norges største papiravis med 282 000 lesere for en gjennomsnittlig utgave, etterfulgt av VG med 162 000 lesere. Klassekampen er fortsatt Norges tredje største papiravis med 110 000 lesere, etterfulgt av Dagbladet med 101 000, Adresseavisen og Dagens Næringsliv, begge med 91 000 lesere.
Svak nedgang for magasinene
23 magasiner blir rapport med flere lesere, mens 40 har færre lesere, og lesingen av papirmagasiner går tilbake med fire prosent fra 2019 til 2020. -Det er en svakere tilbakegang for magasinene enn det vi har sett de siste tre årene. Dette på tross av at pandemien har medført mindre sosial kontakt mellom folk, og dermed mindre deling og bytte av magasiner, samtidig som mange offentlige steder har fjernet magasinene. 21 prosent leser nå daglig minst ett magasin, sier Øgrey.
Bladene som vokser mest i 2020 speiler folks livsstilsendringer som følge av pandemien. Størst prosentvis vekst finner vi hos titler som Alt om fiske, i Form, Jakt, Norsk Landbruk, På TV og Vi Menn Båt. De største magasinene i 2020 i antall lesere er Illustrert Vitenskap med 369 000 lesere per utgave, Donald Duck & Co med 283 000 og Hjemmet og Se & Hør Tirsdag med 262 000 lesere. Største avismagasin er fortsatt A-magasinet med 648 000 lesere etterfulgt av VG Helg med 287 000 lesere og Dagbladet Magasinet med 265 000.
Alle tall og presentasjoner finner du på www.medietall.no og tallene kobles til målgruppedata gjennom programvaren Kantar Online.
Informasjon om målingene og metodeendringer for digitale flater:
- Tallene som offentliggjøres er lesertall (persontall) for avisenes og magasinenes papirutgaver for 2020, digitale lesertall (persontall) for Q1 2021 og kombinasjoner av disse.
- Lesertallene (persontall) offentliggjøres fra 2021 per kvartal og Q2 slippes i september.
-Tall for papirutgaver er sammenlignbare med historiske data. Tall for digitale flater baserer seg på ny metode og er derfor ikke sammenlignbare med tidligere rapporteringer på tittelnivå.