5 prosent av den norske befolkningen (12 år +) leser daglig minst ett magasin, en nedgang fra 29 prosent i 2016. - Noe av forklaringen på nedgangen kan være at flere magasiner har fått færre årlige utgivelser, og at det i 2017 måles færre titler enn året før. Samtidig ser vi at mange av de titlene som finnes i markedet i dag opprettholder eller øker sine lesertall gjennom gode markedstiltak og ved at de utgavene som er tilgjengelige får lengre levetid, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.
59 % av magasingruppene hadde i 2017 lesertallsvekst. Foruten "matblader", er det størst vekst i gruppene "foreldre", " jakt/friluft " og "innsikt/økonomi".
De tre bladene med flest lesere er Illustrert Vitenskap (464.000), Hjemmet (458.000) og Tegneseriebladet Pondus (451.000). Fortsatt er Hjemmet Norges største blad etter opplag, etterfulgt av Se & Hør tirsdag og Familien.
Totalopplaget gikk tilbake med 5,3 prosent. I 2017 kom det til 2 nye titler, mens 7 titler har gått ut av målingen. Totalt ble det solgt 46 mill. blader i fjor. Bolig- og interiørbladene har stabil opplagsutvikling, mens de andre gruppene har opplagsnedgang.
Også i år er alle de tre bladene med størst opplagsfremgang interiørblader. Vakre hjem og interiør fra Aller (+7.195), Hageliv og Uterom fra Egmont som også var på topp tre i fjor (+6.139) og Tara Hjem fra Bonnier (+3.374).
Dette er Norges 10 største blader i opplag
Blad
|
Opplag
|
Hjemmet
|
137 489
|
Se og Hør tirsdag
|
101 046
|
Familien
|
81 213
|
Vi over 60
|
66 391
|
Her og Nå
|
63 755
|
Norsk Ukeblad
|
62 628
|
Pondus
|
45 957
|
Allers
|
42 823
|
Vi Menn
|
41 893
|
Aftenposten Innsikt
|
40 472
|