Leservekst for 61 prosent av magasinene

Foto: Shutterstock.

25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin. Magasinlesingen er stabil med en svak vekst på 0,5 prosent. Totalt har 61 prosent av magasinene vekst i antall lesere. Enkelte magasiner har fått færre årlige utgivelser, og det er i siste periode målt færre titler enn året før. – Det er svært gledelig at over halvparten av de målte titlene opprettholder eller øker sine lesertall. At et magasin i snitt blir lest eller sett i 3,3 ganger viser at magasinene har lang levetid, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

45 titler har økning i antall lesere, 29 titler går tilbake, mens en ny tittel er kommet til. "Bolig og interiør", "Kvinne" og "Bil og båt" er de største magasingruppene i antall titler, med til sammen 25 av 75 målte blader i markedet. Blader i gruppene "Innsikt og økonomi" har størst vekst av de målte gruppene, etterfulgt av "Tegneserie og ung" og "Bolig og interiør". Kvinnesegmentet taper noe, mens "voksen kvinne" holder seg stabilt.

Tegneseriebladet PONDUS er nå Norges mest leste blad med 468 000 lesere per utgave, tett fulgt av Hjemmet og Illustrert vitenskap. Også Se og Hør Tirsdag har over 400 000 lesere.

Interiørbladet Bo Bedre øker mest av magasinene i antall lesere (+59 000) sammen med Her&NÅ (+45 000) og Dine Penger (+38 000). Bo Bedre har nå 231 000 lesere, mens Her&Nå for første gang siden 2013 har over 300 000 lesere.

 

Dette er de 10 mest leste bladene som er medlem av MBL:

Tegneseriebladet PONDUS

468

Hjemmet

466

Illustrert Vitenskap

458

Se og Hør Tirsdag

409

Donald Duck & Co

329

Her & Nå

312

Vi over 60

300

Familien

279

Aftenposten Historie

261

Aftenposten Innsikt

259

                                                                   (lesere i hele tusen)

(*listen består kun av MBLmedlemmer, og inneholder ikke avismagasiner, medlemsblader eller gratismagasiner)