-
Nyttårsønske til PFU
"Det er dagen for pressens årlige botsgang. Vi legger våre tabber under mikroskopet. Teller, vrir og vender. Lover bedring og nye rutiner. For mediene var - som ventet - ikke feilfrie dette året heller. Vi begikk overtramp. Noen av dem grove. Og i fjor som året før maktet vi ikke å etterleve journalistikkens grunnprinsipp, nemlig retten til kontradiksjon. På denne dagen for høyst nødvendig selvkritikk, vil jeg bringe inn et annet perspektiv, en såkalt alternativ virkelighetsbeskrivelse", innledet VGs ansvarlige redaktør og direktør Gard Steiro under framleggingen av PFU-statistikken for 2018.
-
Har du laget Årets avistegning?
Prisen Årets avistegning blir delt ut annet hvert år av Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening i fellesskap. Kanskje er det ditt bidrag som går til topps i 2019?
-
Fortsatt tilbakegang for magasinene
-Det er bekymringsfullt at nedgangen for magasinene fortsetter, selv om den er noe lavere enn den har vært de siste årene, sier Randi S Øgrey. Bladene har en opplagsnedgang på i underkant av 5 prosent i 2019.
-
MBL og LLA ber Stortinget bidra til at flest mulig får avisen når postloven endres
MBL og LLA ber Stortinget om å gi Samferdselsdepartementet i oppdrag å utrede hvordan penger til kompenserende tiltak skal brukes, med sikte på å finne en løsning som er bedre for mediehusene og hvor en større andel av alle avisers abonnenter får avisen levert i tide. Det bør spesielt utredes om det kan være formålstjenlig at Posten og kompensasjonstiltaket kan utfylle hverandre, eventuelt at Posten alene kan utføre oppdraget.
-
Informasjonsmøter om lønnsoppgjøret
NHO og landsforeningene inviterer ledelsen og forhandlingsansvarlige i medlemsbedriftene til orienteringsmøte om årets oppgjør. Her kan du melde deg på i din region.
-
Dramatisk for Medie-Norge
-Vi har fått en alarmerende undersøkelse som viser at 63 % av de 76 mediebedriftene som har besvart undersøkelsen sier at det er aktuelt å permittere ansatte om kort tid. Dette viser at mediene er på vei inn i en svært krevende situasjon, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.
-
FutureWeek: Redaksjonelle medier og fortinn i annonsemarkedet
Media City Bergen arrangerer denne uken FutureWeek med et omfattende program. Mediebedriftens Landsforening bidro i går med en sesjon om den digitale annonseøkonomien. Under sesjonen presenterte MBLs fagsjef Geir E. Engen nye funn fra en undersøkelse om Brand Safety gjennomført sammen med ANFO. Rapporten ferdigstilles i disse dager.
-
Lønnsoppgjøret går til mekling
Partene ble ikke enige innen fristen. Det betyr at årets oppgjør går til mekling i slutten av mars.
-
Ny versjon av NADAexpress
NADA har lansert ny versjon 4.0 av NADAexpress denne uka. I den nye versjonen er brukergrensesnittet for avsendere totalt forandret fra tidligere. Hensikten er å gjøre NADAexpress enklere og mer effektiv i bruk, og samtidig sørge for et mer tidsmessig utseende.
-
Analyse: Svak tilbakegang for norske nettsteder
Samlet bruk av innhold fra norske mediehus går tilbake, viser de offisielle mediemålingene fra Kantar og MBL. Den totale dekningen for norske nettsteder går tilbake med to prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med året før. Likevel øker tre av fire nettsteder i perioden, og lokalavisene kan vise til et svært godt kvartal.