Hvordan organisere redaksjonen?
“Planlegge produksjon av nettpublikasjonen og definere roller og arbeidsoppgaver i redaksjonen.” – Sitat fra læreplanen
“Planlegge produksjon av nettpublikasjonen og definere roller og arbeidsoppgaver i redaksjonen.” – Sitat fra læreplanen
Her er to modeller for hvordan redaksjonen kan organiseres: redaksjonsmodellen og gruppemodellen. Dere kan ha disse som bakgrunn når dere organiserer egen redaksjon slik det er mest hensiktsmessig for dere.
De fleste lokalaviser er organisert etter redaksjonsmodellen. Denne passer best i små grupper. Elevene går inn i de ulike rollene (yrkene) som skal til for å lage publikasjonen.
Eksempel:
Gruppemodellen passer godt når dere skal lages nettavis i ein stor klasse.
Prinsipp: En redaksjonsgruppe – ett stoffområde (f.eks. nyheter, sport eller underholdning.)
Ansvarlig redaktør i en publikasjon fra skolen er skolens øverste leder, rektor. Avklar derfor med rektor hvordan han vil utøve denne rollen. Han kan delegere redaktørarbeidet til andre, men han står som ansvarlig utgiver overfor offentligheten og bør få lese produktet før utgivelse dersom han ønsker det. Dette skal ikke vere sensur. Vi har grunnlovsfestet ytringsfrihet. Vær Varsom–plakaten kan brukes når en er i tvil eller uenig om noe kan publiseres eller ikke. Redaktørens rolle kan du lese mer om i Redaktørplakaten.