- Støtten fra Norge har betydd alt
WAN-IFRAs sjef for medieutvikling, Melanie Walker, takker MBL og UD for støtten til medieutvikling i fremvoksende demokratier. Sist uke var hun i møter med Utenriksdepartementet og Mediebedriftenes Landsforening.
WAN-IFRAs sjef for medieutvikling, Melanie Walker, takker MBL og UD for støtten til medieutvikling i fremvoksende demokratier. Sist uke var hun i møter med Utenriksdepartementet og Mediebedriftenes Landsforening.
UD har bidratt finansielt til deres prosjekter de siste årene, og gjennom MBL har norske medieledere tatt del i mentorprogrammene til WAN-IFRA i nye demokratier.
- Støtten fra Norge har virkelig betydd alt, og har endret hva vi har hatt mulighet til å gjøre med prosjektene våre og deres utfall, sier Walker (bildet).
UTGJØR EN FORSKJELL
Prosjektene kjøres i regi av WAN-IFRA, hvor MBL er medlem. Det er gjennom medlemskapet i organisasjonen mentorprogrammene har vokst fram.
-Da Randi S. Øgrey (adm. dir i MBL) kom med ideen norske bidragsytere til programmene, ga det WAN-IFRA muligheten til å ta steget videre fra workshops og medietrening, sier Walker, som forteller at det ble viktig for organisasjonen å finne en måte som innebærer at de nye bidragsyterne, både de finansielle og personene som utgjør mentorer, virkelig kunne gjøre en forskjell.
-I rollen som mentor innebærer det direktekontakt og fysisk tilstedeværelse i mediehusene vi jobber med. I den kommersielle verden ville det kostet flere tusen euro å få noen med så mye erfaring og tyngde å faktisk være on-sight hele dagen, og det hadde vært helt uaktuelt for de mediehusene vi jobber med, sier Walker.
Hun mener mentorene har hatt stor påvirkning på mediene de har jobbet med, og at solide tillitsforhold har blitt etablert.
-Flere av mentorene og mediene har jobbet sammen i flere år, og de har fått tillit til hverandre. Det tror jeg har vært med på å åpne for en dypere utforskning av de reelle utfordringene og problemene mediene i fremvoksende demokrati sliter med. De har ofte lignende utfordringer som etablerte medier har stått ovenfor de siste årene, men i en litt annen kontekst, forklarer Walker, som er lidenskapelig opptatt av at mediefrihet og demokrati.
DELE KUNNSKAP OG ERFARINGER
Utfordringene hun henviser til er mange, og avgjørende for fremdriften i ethvert mediehus. Hvordan går man digitalt? Hvordan kutter man kostnader? Hvordan maksimere inntektsstrømmen?
Walker mener det er pakket inn i et større perspektiv, men at problemstillingene stort sett er de samme over hele linjen.
-Vi jobber med medier i blant annet Myanmar, Kambodsja og Vietnam, og spesielt i Vietnam er konteksten annerledes fordi pressefriheten er under sterkt press. Det er alltid ulike utenforliggende variabler som kommer til å være motstridende. Men gjennom mentorprogrammet kan disse mediene nå dele informasjon, kunnskap og erfaringer med andre, og de opererer ikke lenger i isolasjon. De føler de får en liten boost av solidaritet fra en kollega i et annet marked, som er kun en epost eller en Skype samtale unna når de trenger det, sier sjefskonsulenten entusiastisk og fortsetter:
-Utfallet av dette mentorforholdet har gitt dem tilgang til kunnskap de normalt sett aldri ville fått, og det har hjulpet dem til å finne løsninger problemene de sto ovenfor, enten de er kortsiktige eller langsiktige, og det har hjulpet til å bidra til økonomisk bærekraft.
STERKERE AV SAMARBEID
Walker forteller at MBLs rolle og UDs støtte har vært avgjørende for prosjektene, og at samarbeidet mellom de tre sektorene er et flott eksempel på hva man kan oppnå om man jobber sammen om noe stort.
-Prosjektet er så mye sterkere på grunn av samarbeidet vårt. Vi har jobbet tett med MBL helt fra starten, og det faktum at de har fått inn noen av de øverste lederne i Norge til å bidra med sin ekspertise er uvurderlig. Jeg vil kunne påstå at denne dynamikken er et utmerket eksempel, i beste praksis, på hvordan utvikling og formidling kan funke, sier Walker og legger til:
-Det viser hvordan offentlig, privat og non-profit sektor faktisk kan få til noe som er ganske så meningsfylt om de jobber sammen, sier hun.
NORGE AV DE BEDRE
Så langt er fire norske medieledere med som mentor, og flere viser interesse. Walker forklarer at det var naturlig å se til Norge når de ønsket å ta det hele ett steg videre.
-Norske mediehus er blant de mest utviklede i verden. Naturligvis har alle medier sine utfordringer, men Norge er konstant i forkant når det kommer til innovasjon, forklarer Melanie, som også mener kjønn er en viktig grunn til å bruke norske mentorer.
-I Norge er likestilling prioritert, både fra et strukturelt synspunkt og også innen mediebransjen har det vært en erkjennelse at man trenger å gjøre det bedre. Ser man på ulike statistikker er Norge blant de bedre når det gjelder representasjon av kvinner i mediebransjen. Dette er viktig for oss, fordi vi kan ta med disse tallene og historiene til andre deltakere i prosjektene våre, sier Walker.
Prosjektene får sterk nordisk støtte, da også Swedish International Development Cooperation (Sida) og dansk UD bidrar til WAN-IFRAs medieutviklingsprosjekter.
MÅ BLI HØRT
Et godt eksempel på hvordan WAN-IFRA prøver å få flere kvinnelige stemmer fram i mediebransjen på andre siden av verden er prosjektet «Women in News», som er basert i Øst-Afrika. Der jobber organisasjonen og mentorene med potensielle redaktører og journalister.
- Vi ønsker å oppmuntre kvinner til å innta roller og posisjoner hvor de blir lyttet til, men vi er også der for å snakke med medieeierne. Mangfold i industrien er ikke bare en god ting å gjøre, det er bra for virksomheten, og dette prøver vi å forbedre hele tiden, forteller Walker.
Hildegunn Soldal (Aller) og Helje Solberg (VGTV) har fungert som WAN-IFRA-mentorer på vegne av MBL i to å,r og det vil innlemmes flere norske medieledere i mentorprogrammene fremover. Rolf Dyrnes Svensen (Adresseavisen) og Bernt Olufsen (Schibsted) er nye mentorer denne våren. Sistnevnte har sendt følgende løypemelding fra sitt ferske besøk i Vietnam.
Om WAN-IFRA
World Association of Newspapers and News Publishers er den globale organisasjonen for verdens aviser og nyhetsutgivere, og representerer mer enn 18.000 publikasjoner, 15.000 nettsider og over 3000 selskaper i mer enn 120 land. WAN-IFRA er unik i sin posisjon som global bransjeforening med menneskerettighetsmandat: å forsvare og fremme mediefrihet, og økonomisk uavhengighet av nyhetsmediene som en viktig betingelse for denne friheten.