Mediepolitikk

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk. Mediene bør ha rammebetingelser som gir dem et sunt og solid økonomisk fundament for sin virksomhet og gode utviklingsmuligheter.

Medienes rammebetingelser

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk.

 

Mediebransjens samfunnsansvar

MBL arbeider for at alle våre medlemsbedrifter skal vise samfunnsansvar. De fleste medlemmene i MBL er mediebedrifter med et publisistisk ståsted.

Aktuelt om mediepolitikk

  1. Utvalg foreslår enklere tilgang til offentlige data

    Viderebruksutvalget leverte onsdag til digitaliseringsminister Karianne Tung utredningen «Med lov skal data deles» (NOU 2024:14).Utvalget foreslår en ny datadelingslov som skal gi regler om hvordan offentlige virksomheter skal gjøre data tilgjengelig på en måte som skaper verdi for andre.

  2. Presseorganisasjonenes syv innspill til ekstremismekommisjonens rapport

    Ingen demokratiske samfunn kan sikre seg helt og holdent mot terroranslag og ekstremisme. Det påpeker både ekstremismekommisjonen og Norsk Presseforbund, Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag. Samtidig fremhever presseorganisasjonene at all søken etter nye tiltak for å forebygge og avdekke radikalisering og ekstremisme, må sees i sammenheng og veies opp mot med andre demokratiske verdier: Jo mer inngripende et tiltak er, jo strengere krav må det stilles til begrunnelsen og den sannsynlige effekten av tiltaket.

  3. MBL møtte det offentlige postutvalget

    Sist uke holdt MBL et innlegg om avisdistribusjon for det offentlige postutvalget. – Vårt hovedbudskap er at mediemangfold og en sterk offentlighet over hele landet er nødvendige forutsetninger for tilliten i samfunnet og et levende demokrati, sier mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.
  • Bjørn Wisted
  • Mediepolitisk fagsjef

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt