Påmelding
Ved påmelding skal ideen beskrives kort, og det skal begrunnes hvorfor dette er et vinnercase.
Etter at påmelding er mottatt vil deltagerne kontaktes slik at de kan bekrefte at ideen ikke er plagiat eller kopi av eksisterende prosjekt, produkt eller tjeneste, og at de innehar ideelle rettigheter til ideen. Dersom disse rettighetene deles av flere må dette også opplyses.
Ved mange påmeldte vil juryen foreta en prekvalifisering, slik at ikke alle som melder seg på kan forvente å få presentere ideen i Trondheim 14.11.
Påmelding HER for pitchere.
Påmelding HER for publikum.
Gjennomføring
Hver deltager får 8 minutter til å presentere ideen sin. Deltagerne avgjør hvordan presentasjonen gjennomføres. Teknisk utstyr for presentasjon vil være tilgjengelig i salen. Tre finalister får presentere sin ide på NxtMedia konferansen 15. november, her utropes også vinneren.
Reisestipend
MBL utlyser 10 reisestipend på inntil kr 3 000 som deltagerne kan søke om. Reisestipend søker man om når man melder seg på i påmeldingsskjemaet.
Kriterier
Ideen må være et produkt eller en tjeneste som har relevans for aktører i den norske medieindustrien, og som er knyttet til formidling av budskap kommersielt og/eller redaksjonelt.
Premie
Vinneren får en pengepremie på kr 100.000,-
Vurderingskriterier
Juryen vil legge vekt på følgende kriterier ved bedømming og kåring av vinnerprosjektet
- Det må være et konkret og tydelig beskrevet produkt eller tjeneste
- Produktet eller tjenesten må være mulig å realisere og ha en tydelig målgruppe (bruker)
- Det bør ikke være for lang vei fra idé til produkt eller tjeneste. Fremvisning av en enkel prototype som beskriver og forklarer produktet eller tjenesten er en fordel.
- Produktet eller tjenesten kan både være rent kommersiell eller styrke medienes redaksjonelle produkter. Det kan også bidra til effektivisering av interne arbeidsprosesser, eller skape merverdi for mediehus eller brukerne på annen måte.
- Produktet eller tjenesten må gjerne ha skaleringsmuligheter, også utenfor landets grenser.
Juryen består av
Tore A Godager, NHST (leder)
Ingeborg Volan, Adresseavisen
Ann Baekken, Amedia
Audun Giske, Egmont
Geir Terje Ruud, NTB
Heidrun Reisæter, NRK
Ola Stenberg, VG
Bildet er tatt under pitchen til fjorårets vinner Contextual. Foto: Wil Lee-Wright