Fortsatt nødvendig med distribusjonsanbud

Publisert

- Avisene trenger ennå inntektene fra papirutgavene for å finansiere journalistikken og videre digital innovasjon, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey. Foto: Caroline Roka.

- Det er fortsatt viktig med avisdistribusjon over hele landet, og derfor er statlig kjøp av avisdistribusjon nødvendig også fremover. Vi ber om at et statlig anbud utformes i dialog med bransjen for å sikre at abonnementene får avisen på den dagen den faktisk utgis, sier adm.dir. Randi S. Øgrey i en kommentar til MBLs høringsinnspill til Postutvalgets rapport.

Utvalget, hvor nestleder i MBLs styre og konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten, var medlem la frem sin rapport før jul. Utvalgets mandat var å gi råd til regjeringen om fremtidens postpolitikk.

Et samlet utvalg foreslo å videreføre anbudsutsetting av avisdistribusjon i områder uten kommersielle avisbudnett minst tre faste dager i uken. MBL anbefaler videreføring av dagens fire faste dager per uke.

- Avisene trenger ennå inntektene fra papirutgavene for å finansiere journalistikken og videre digital innovasjon, sier Øgrey.

MBL peker på at det er et samfunnsansvar å ta vare på redaktørstyrte mediers mulighet til å fylle og utvikle sin viktige samfunnsrolle, og at avisene vil ha behov for kompenserende tiltak i områder uten kommersiell avisdistribusjon i flere år fremover.

- Distribusjonsanbudene er av stor betydning for abonnenter over hele landet og for avisenes økonomi, og bidrar til å sikre mediemangfoldet. Det er nødvendig at det sikres distribusjon over hele landet også etter at nåværende statlige anbudsavtaler utløper, sier hun.

 

Her kan du lese rapporten, hvor det er en grundig gjennomgang av redaktørstyrte medier på side 40. MBLs høringsinnspill finner du her.