Bransjekampanje om redaktørstyrte medier

Publisert

Tanken er at kampanjen skal brukes i valgkampen opp mot stortings- og sametingsvalget i september. Foto: NTB/Maskot.

Norsk Presseforbund har tatt initiativ til å lage en kampanje rettet mot unge mellom 18 og 30 år. Kampanjen har som mål å få målgruppen til å reflektere over hvor de henter nyheter og informasjon fra, og at redaktørstyrte medier er den sikreste kilden til faktabasert og pålitelig informasjon. Kampanjen skal produsere materiell for både nett, SoMe, TV og lyd slik at den kan brukes av alle mediehus på ulike plattformer.

Lanseringen planlegges til august og tanken er at kampanjen skal brukes i valgkampen opp mot stortings- og sametingsvalget i september.  Det er arrangert en workshop med deltagere fra flere mediehus, og NRK har stilt sitt apparat til rådighet for ideutvikling og produksjon av kampanjen.

Under Medieleder ’25 i Bergen 7. mai blir det en kort orientering om opplegget, og det vil komme mer informasjon utover våren.

Prosjektet har en styringsgruppe med Elin Floberghagen i NP, Solveig Husøy i Redaktørforeningen, Veslemøy Rysstad i MBL, Per Brikt Olsen i Fagpressen og Kaja Linde i NJ.

Spørsmål kan rettes til disse eller til prosjektleder Erik Skarrud i NRK, eller markeds- og kommunikasjonssjef Christine Viland i NRK.