Årets Mediepriser - påmeldingen er åpen
Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Påmeldingsfristen er 20. februar og prisene deles ut 7. mai i Bergen. Her er årets kategorier.
Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Påmeldingsfristen er 20. februar og prisene deles ut 7. mai i Bergen. Her er årets kategorier.
Årets Mediepriser er Norges største mediekonkurranse. Hvert år konkurrerer mellom 500 og 700 bidrag om de gjeve prisene. Bidrag som sendes inn må være produsert og publisert i kalenderåret 2024.
Alle redaksjonelle medier som følger redaktørplakaten kan delta i konkurransen, uavhengig av om de er medlem i MBL eller ikke. Siste frist for innsendelse er 20. februar 2025. Det kan sendes inn maksimalt seks bidrag per kategori. Det er ingen krav om begrunnelser til bidragene i alle kategoriene, der det kreves begrunnelse er det spesifisert. Det er likevel mange som ønsker å levere en kort begrunnelse eller forklaring til bidragene for å sette sakene inn i kontekst, disse begrunnelsene kan lastes opp i påmeldingsskjemaet sammen med bidragene.
Prisene deles ut på den store prisfesten på Ole Bull Scene i Bergen onsdag 7. mai 2025.
Her finner du praktisk informasjon om konkurransen
Årets front
Her vurderes forsider/fronter for papiraviser, magasiner, seksjoner, bilag samt digitale forsider. For digitale forsider må det leveres tall på klikkrate og quick exit på de ulike elementene. Digitale forsider sendes inn med maks 6 rader. Juryen legger vekt på layout, bilder og illustrasjoner, og ser etter hvordan forsiden skaper interesse og nysgjerrighet for innholdet i mediet. Umiddelbar kommunikasjon og samspill mellom de ulike elementene på forsiden er viktige kriterier. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets lokale nyhets-/sportsdekning
Her kan det sendes inn nyhetssaker, sportsnyheter eller nyhetsfeature. Det legges vekt på umiddelbar nyhetsverdi for leseren, hvordan samfunnsoppdraget løses og konsekvens av journalistikken. Beskriv gjerne hvordan det er jobbet med saken/dekningen med for eks. eksklusivt nyhetspoeng, kildearbeid, satt dagsorden utover eget mediehus, lesertall/-tid osv. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets nasjonale nyhets-/sportsdekning
Her kan det sendes inn nyhetssaker, breakingdekninger, sportsnyheter eller nyhets og sportsfeature. Det legges vekt på umiddelbar nyhetsverdi for leseren, hvordan samfunnsoppdraget løses og konsekvens av journalistikken. Beskriv gjerne hvordan det er jobbet med saken/dekningen med for eks. eksklusivt nyhetspoeng, kildearbeid, satt dagsorden utover eget mediehus, lesertall/-tid osv. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets lokale historie
Her sendes det inn featuresaker og andre gode historier fra lokal- og regionmedier. Beskriv gjerne hvordan det er jobbet med saken/dekningen. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets nasjonale historie
De enkeltstående, store sakene som ikke er drevet av hendelser. Det legges vekt på nyhetsverdi for leseren, hvordan samfunnsoppdraget løses og konsekvens av journalistikken. Beskriv gjerne hvordan det er jobbet med saken/dekningen. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets reportasjefoto
Denne kategorien favner alt av reportasjefoto, og kan være et enkelt bilde eller en fotoserie. Merk bildene med navn på fotograf og publiseringssted. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets konstruktive journalistikk
Denne kategorien anerkjenner journalistikk som gir håp og inspirerer til positive endringer. Saker som dykker ned i komplekse utfordringer, men samtidig gir leserne optimisme, tro på fremtiden, inspirasjon og løsninger. Sakene skal være både engasjerende og informativ, og inspirere til handling på både individuelt og samfunnsmessig nivå. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets lokale nyhetsnettsted
Her bedømmes nyhetsflyt, visuelt uttrykk og brukervennlighet. Hvordan nettstedet virker på mobil og tablet blir også vurdert her. I begrunnelsen må man vise trafikkutvikling, leserutvikling og engasjement, samt beskrive hvordan man løser samfunnsoppdraget digitalt.
Årets nasjonale nyhetsnettsted
Her bedømmes nyhetsflyt, visuelt uttrykk og brukervennlighet. Hvordan nettstedet virker på mobil og tablet blir også vurdert her. I begrunnelsen må man vise trafikkutvikling, leserutvikling og engasjement, samt beskrive hvordan man løser samfunnsoppdraget digitalt.
Årets nisjenettsted
Her vurderes nettsteder som er segmenterte og som konsentrerer seg om spesielle temaer eller områder. Her bedømmes innhold, visuelt uttrykk og brukervennlighet. Hvordan nettstedet virker på mobil og tablet blir også vurdert her. I begrunnelsen må man vise trafikkutvikling, leserutvikling og engasjement.
Årets redaksjonelle event
Her vurderes nye redaksjonelle konsepter, arrangementer, eventer, leserturer, kampanjer med mer. Det må vises til aktivitetsnivå, samspill med lesere/brukere og leveres med en god begrunnelse av prosjektet. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets visuelle historie
Denne klassen er ikke genrebetinget, her åpnes det for gode reportasjer av alle slag. Historiene skal være fortalt digitalt og på en visuelt nyskapende måte enten med levende bilder, lyd eller bilder og tekst, eller en blanding av disse, og gjerne med bruk av datajournalistikk. Her bedømmes innhold, visuelt uttrykk og kreativitet. Beskriv gjerne hvordan det er jobbet med saken. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets programserie (WEB-TV)
Her juryeres programmer som er laget for nett-TV og lokal-TV, programmene skal være fortalt hovedsakelig med levende bilder. Juryen legger vekt på innovative elementer, som f.eks. samspill mellom ulike distribusjonskanaler og bruk av mediet på nye måter. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets web-TVkonsept (WEB-TV)
I denne kategorien bedømmes studio- og reportasjebaserte konsepter for nettTV. Juryen skal bedømme innhold, flyt, programledelse, prosjekt og nyskapning i denne kategorien. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets lokale podcast
Her juryeres podcaster som er produsert av lokale og regionale mediehus. Juryen legger vekt på nytteverdi for lytteren, format og innhold, og bruk av mediet/merkevaren på innovative måter. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets aktualitetspodcast
Her juryeres podcaster som har et tydelig aktualitetsfokus. Aktualitetspodcasen kan ha enten daglig eller ukentlig frekvens, og kan enten være aktuell ved å handle om dags/ukesaktuelle hendelser eller ta opp saker som på ny aktualiseres som følge av poscasten. Juryen legger vekt på nytteverdi for lytteren, format og innhold, og bruk av mediet/merkevaren på innovative måter. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets underholdningspodcast
Her juryeres podcaster som er har et underholdningsformål. Underholdningspodcasen kan ha enten ukentlig eller månedlig frekvens Juryen legger vekt på underholdningsverdi for lytteren, format og innhold, og bruk av mediet/merkevaren på innovative måter. Hvert mediehus kan sende inn maksimalt 6 bidrag i denne kategorien.
Årets nyskapning
Her sendes det inn nye og innovative løsninger, både teknisk og innholdsmessig, som er lansert i året som er gått. Deltagere må legge ved en begrunnelse for hvorfor de bør vinne, MERK begrunnelsen kan ikke overstige 10 sider. For å være aktuell som kandidat til denne prisen må publikasjonen delta i minst én av de andre kategoriene i konkurransen.
Årets mediehus
Til denne prisen gjør juryen en helhetlig vurdering av innhold, utvikling og presentasjon. Mediehuset blir vurdert i sin helhet. Juryen vil legge vekt på høy kvalitet og utvikling gjennom det siste året, og vil blant annet vurdere redaksjonelt innhold, presentasjon av journalistikk og portefølje, innovasjon og utvikling av både journalistikk og mediehus, dagsordensetting, samt utførelse av samfunnsoppdraget. Utvikling av hele mediehuset, med trafikktall, lesertall, økonomiske resultater mm spiller også inn. Det er en totalvurdering av hele mediehuset og hvordan det har levert det siste året. Deltagende mediehus må legge ved en begrunnelse for hvorfor de bør vinne, MERK begrunnelsen kan ikke overstige 10 sider. For å være aktuell som kandidat til denne prisen må mediehuset delta i minst én av de andre kategoriene i konkurransen.