Annonseomsetning på 26,6 milliarder kroner i 2024

Publisert

Annonseinvesteringene var i 2024 på totalt 26,6 milliarder kroner, det viser ferske tall fra IRM. Dette er ny "all-time high" for annonsemarkedet, som vokser med 4,1 prosent sammenlignet med 2023. Det er de digitale annonseinvesteringene som driver markedet, veksten i 2024 er på 7,6 prosent sammenlignet med 2023 og kategorier som sosiale nettverk (inkludert sosial video) og online video vokser kraftig.

Etter en svak utvikling i 2023 er annonsemarkedet i 2024 tilbake til god vekst. Året startet forsiktig, men fra andre kvartal tok veksten fart og i fjerde kvartal 2024 var veksten på 5,3 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2023. Totalt i 2024 sto de digitale annonseinvesteringene for 74 prosent av de totale annonseinvesteringene og har fortsatt å øke sin markedsandel sammenlignet med tidligere år.

-Utviklingen for de enkelte kategoriene er svært forskjellig. Annonsørene søkte seg i 2024 til nye digitale alternativer, der digital video har vært foretrukket, samtidig som den tradisjonelle bannerannonseringen har hatt det tøft, sier Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.

Det var ikke bare de digitale kategoriene som viste positiv vekst i 2024. Kino og radio hadde en god utvikling, i likhet med utendørsreklamen der både den statiske og den digitale delen vokste. Det har vært tøffere for aviser og fagpresse, og for begge kategoriene går inntektene ned i 2024. Avis går totalt sett tilbake med 7,6 prosent, med en negativ utvikling både for papirutgaver og digitale annonseinntekter i 2024, sammenlignet med 2023.

 

Den komplette rapporten er nå tilgjengelig for MBLs medlemmer og IRMs abonnenter.