Etter en svak utvikling i 2023 er annonsemarkedet i 2024 tilbake til god vekst. Året startet forsiktig, men fra andre kvartal tok veksten fart og i fjerde kvartal 2024 var veksten på 5,3 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2023. Totalt i 2024 sto de digitale annonseinvesteringene for 74 prosent av de totale annonseinvesteringene og har fortsatt å øke sin markedsandel sammenlignet med tidligere år.
-Utviklingen for de enkelte kategoriene er svært forskjellig. Annonsørene søkte seg i 2024 til nye digitale alternativer, der digital video har vært foretrukket, samtidig som den tradisjonelle bannerannonseringen har hatt det tøft, sier Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.
Det var ikke bare de digitale kategoriene som viste positiv vekst i 2024. Kino og radio hadde en god utvikling, i likhet med utendørsreklamen der både den statiske og den digitale delen vokste. Det har vært tøffere for aviser og fagpresse, og for begge kategoriene går inntektene ned i 2024. Avis går totalt sett tilbake med 7,6 prosent, med en negativ utvikling både for papirutgaver og digitale annonseinntekter i 2024, sammenlignet med 2023.

Den komplette rapporten er nå tilgjengelig for MBLs medlemmer og IRMs abonnenter.