– Denne avtalen representerer en betydelig styrking av vår langsiktige strategi for å tilby et bredt spekter av distribusjonsprodukter, tilgjengelig for flest mulig kunder, på så mange dager som mulig. Med over 160 års erfaring innen postlevering og en stadig voksende tilstedeværelse innen netthandel-segmentet, tar vi nå nye skritt for å konsolidere og styrke vår posisjon, uttaler administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas i en pressemelding.
– Som en direkte konsekvens av våre abonnenters endrede medievaner, er det å eie og drive distribusjon av papiravis ikke lenger en del av Amedias strategiske kjernevirksomhet. De siste årene har Amedia opprettholdt et svært omfattende geografisk distribusjonsnett, som vi nå trekker oss ut av, forteller John Kvadsheim, konserndirektør for Trykk og distribusjon i Amedia.
Majoriteten av distribusjonsnettet overføres nå til Schibsted Delivery. For geografiene som ikke omfattes av avtalen vil distribusjonen bli overført til ordinær postombæring. Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om å levere aviser og pakker til hele landet.
– Vi er glade for at vi har funnet en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og som sikrer at abonnentene som er glade i papiravisen, kan fortsette å få den levert hjem, sier Kvadsheim.
Hallén-Hasaas legger til at hovedfokus fremover er å sikre en smidig overgang. Den nye avtalen er gjeldende fra 1. juli i år.