Sammen i kampen mot falske nyheter og desinformasjon

Publisert

MBLs Randi S. Øgrey og Media City-sjef Helge O. Svela har signert samarbeidsavtale om Prosjekt Reynir.

MBL blir med i Media Citys prosjekt Reynir. Prosjektet skal videreutvikle og implementere teknologi som lar redaksjoner sikre opphavet til bilder og videoer i nyhetssaker. – Vi mener Reynir er et viktig innovasjonsprosjekt som kan styrke motstandskraften og bli et viktig verktøy for redaktørstyrte medier, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.

Norske og internasjonale medier står sammen

Norske redaksjoner, medieteknologiselskaper, akademiske institusjoner og andre interessenter er ombord og jobber sammen for å løse utfordringene. I ryggen er også store aktører som New York Times, BBC, Google og Microsoft, som gjennom Project Origin og C2PA er en integrert del av Reynir-prosjekt. Project Origin anser arbeidet som vi vil gjøre i Norge som et pilotprosjekt for implementering av teknologien.

Merker bilder og videoer

– Vi jobber med en form for merking av bilder og videoer. Med denne merkingen kan brukerne selv undersøke opphavet til innholdet, og sjekke om noe er endret på veien fra fotografens kamera til deres mobilskjerm, sier administrerende direktør i Media City Bergen, Helge O. Svela.

Media City Bergens internasjonale samarbeid med aktører som The New York Times og BBC gir store teknologiske muligheter. Gjennom dette initiativet er det skapt teknologi som lar redaksjonene merke hvilket innhold som kommer fra dem, også på tredjepartsplattformer. Dette gjøres ved hjelp av en form for kryptert metadata. 

Samme teknologi på tvers av medier

– De siste ukene har store aktører som OpenAI, Meta og Google kunngjort at de vil bygge inn støtte for denne teknologien. Vi jobber alle sammen med samme teknologiske løsning for å angripe problemene fra kunstig skapt støy. Det er en stor fordel, sier Svela.

– Prosjekt Reynir blir et pilotprosjekt for denne teknologien. Vi er stolte av at norsk mediebransje går i front i kampen mot desinformasjon på nett. Vi har en stor jobb foran oss med å få teknologien tatt i bruk overalt, fra den minste lokalavis til de største sosiale mediene. Da er det utrolig viktig å ha Mediebedriftenes Landsforening med på laget, sier han.

Myndigheter ønsker merking

Teknologien har også stort potensial utenfor mediebransjen. Det hvite hus i USA signalisert at de vil merke medieinnhold fra presidentembetet, slik at befolkningen kan være sikre på at kommunikasjonen faktisk kommer fra dem. - - Bakgrunnen er en økende trussel fra deep fake-videoer, samt AI-genererte og manipulerte bilder og lydfiler. Jeg tenker at det er naturlig at offentlige myndigheter i Norge også tar i bruk denne teknologien, sier Svela.

Les mer om Prosjekt Reynir