- Mediemangfold gir motstandskraft. Det er positivt at regjeringen er tydelig på at svaret på utfordringen med desinformasjon ikke er å kneble ytringer, men å styrke den offentlige samtalen, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i Mediebedriftenes Landsforening.
Strategien skal i følge regjeringen blant annet adressere disse spørsmålene:
- Hvordan regjeringen kan utvikle en mediepolitikk som bidrar til at mediene er i stand til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag også i fremtiden.
- Hvordan regjeringen kan bidra til å styrke den kritiske medieforståelsen i befolkningen, slik at folk blir i stand til å selv vurdere hvorvidt informasjon, bilder og video er troverdige.
- Hvordan regjeringen kan sikre en kraftfull oppfølging av de store tek-selskapene og deres påvirkning på det norske ordskiftet.
- Hvordan regjeringen kan bidra til mer kunnskap om hvordan desinformasjon spres i Norge og i hvilken grad det får konsekvenser for det norske ordskiftet.
- Vi er forventningsfulle til en forutsigbar og styrket mediepolitikk, men strategiarbeidet må ikke utsette viktige og åpenbare politiske grep, som f.eks. å igjen gjøre momsfritaket plattformnøytralt, avslutter Øgrey.
Regjeringen tar i mot innspill frem til 1. juli. MBL og andre aktører har gitt innspill tidligere i prosessen, men vil vurdere ytterligere innspill nå som det er klart at arbeidet skal munne ut i en strategi som skal fremlegges neste år.
MBLs innspill på et innspillsmøte tidligere i prosessen.
Lubna Jaffrey i Dagsavisen: Strategi mot digital motstandskraft skal være klar neste år