Regionavisene styrker seg - totalopplaget svakt tilbake

Publisert

- Norsk journalistikk er en stor del av folks hverdag, og opplagsveksten hos regionavisene viser hvor viktig det er at vi har vitale medier over hele landet. Tilbakegangen i totalopplaget er mindre enn for ett år siden, men selv om digitalveksten er god, veier det dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

Opplaget går tilbake med én prosent og totalopplaget er nå på 2,5 millioner. Aldri før har det vært målt opplag på flere titler og 251 titler har levert opplag for første halvår av 2024.

Til tross for nedgang i totalopplaget, er det en positiv utvikling for regionavisene som øker med 3 prosent, mens lokalavisene holder opplaget stabilt det siste året og de nasjonale mediene går noe tilbake. 

Det heldigitale opplaget utgjør for første gang to tredjedeler av totalopplaget
Det digitale opplaget øker med 8,5 prosent og er på 1,7 millioner, mens kategoriene komplett og papir går tilbake med hhv. 15 og 20 prosent. Det betyr at det heldigitale opplaget nå utgjør 67 prosent av totalopplaget, komplett utgjør 30 prosent og det rene papiropplaget utgjør 3,6 prosent. 

Frekvensendringer og digital vekst
De siste tre årene har mer enn 60 titler kuttet i antall utgaver og bare i første halvdel av 2024 endret 25 titler frekvens. Komplett har den største tilbakegangen siden kategorien kom med, og vi må tilbake til 2020 for å finne en større nedgang i papiropplaget. Økt salg av heldigitale abonnement kompenserer for mye av bortfallet på papir. Både nisjeavisene og lokalavisene kan vise til en tosifret digitalvekst, mens riksavisene øker med 1,5 prosent digitalt.

-Mange mediehus står i krevende utfordringer, og flere har det siste året endret frekvens. Tilbakegangen på papir er derfor forventet. Samtidig ser vi at mediehusenes digitale tilbud er attraktive for abonnentene, digitalopplaget øker, og flere lykkes godt med å få med seg brukerne over på digitale flater, sier Øgrey.

Fædrelandsvennen har en vekst i antall abonnenter på 4 600, mens VG på tvers av papir og digital har en vekst på nærmere 3 600 i opplag. Adresseavisen og Dagens Næringsliv kan også vise til en vekst på over 2 000 siden første halvår 2023. 

Norges 10 største aviser i opplag:

  1. VG*  292 000
  2. Aftenposten 241 000
  3. Dagens Næringsliv 96 000
  4. Dagbladet** 93 000
  5. Bergens Tidende 88 000
  6. Adresseavisen 78 000
  7. Stavanger Aftenblad 66 000
  8. Fædrelandsvennen 42 000
  9. Klassekampen 35 000
  10. Romerikes Blad 31 000

*I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (29 000) og VG + (263 000).

**I tallene for Dagbladet inngår opplagstall både for Dagbladet (14 000) og Dagbladet Pluss (79 000).


Last ned opplagstallene her

Last ned opplagspresentasjon her