Ny økonomirapport om mediene -  gode rammevilkår er helt nødvendig

Publisert

-Medietilsynets nye økonomirapport viser tydelig at gode rammevilkår er helt nødvendig for å sikre at vi har medier med innovasjonskraft fremover, annonsetallene underbygger dette, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

Annonsetall for første halvår 2024 fra IRM viser at både avisene og kommersiell TV mister annonseinntekter, mens veksten går til de globale teknologiplattformene.

-Norske medier har svært god omstillingsevne og er i verdenstoppen med løsninger for digitale brukerinntekter. Fallet i annonseinntektene i fjor var imidlertid større enn veksten i brukerinntektene, og vi vet at papirinntektene fortsatt er en vesentlig del av inntektsgrunnlaget fremover. Nå dokumenterer Medietilsynet at også kommersiell TV opplever fall i de samlede inntektene. Medietilsynet konkluderer med at gode rammevilkår er avgjørende for å opprettholde det solide mediemangfoldet vi har i Norge. Dette forsterkes av markedstallene for første halvår 2024. Vi må både ta vare på inntektene fra tradisjonell distribusjon, papiravisene og lineær-tv, samtidig som vi må styrke de digitale inntektene, sier Øgrey.