"Selv skal jeg fortelle litt om grep vi tar i mediepolitikken i 2025. Men - først vil jeg gjerne bruke to minutter på året som snart er gått.
For - det er jo en spesiell tid vi står i. Jeg tror vi alle kjenner på dette - at vi er her, i en liten, rolig del av en stor og urolig verden.
Det er et høyt konfliktnivå i verden, og vi ser at sterke krefter forsøker å spre desinformasjon og styre historiefortellingen ved å så tvil om fakta, forvri og forlede. Det er krevende for demokratiet.
Samtidig - som dere sikkert allerede har vært inne på - så er medieøkonomien fortsatt under press. Det er mye å stå i:
Sviktende annonseinntekter. Medievaner i endring. Tek-gigantenes posisjonering. KI.
I en verden i endring står dere selv i tøffe endringer. Og det er jo et slags paradoks – samtidig som dere trengs kanskje mer enn noen gang, så må dere kjempe så hardt for å sikre deres egen økonomi. Jeg vil si at jeg ser det – og jeg vet det. Og som jeg skal komme tilbake til, så har jeg det absolutt med meg.
For dere, norske medier, viser jo, gang på gang, at dere har sterk evne til å omstille dere – selv gjennom kriser.
Samtidig leverer dere hele veien det som er det sentrale:
Kritisk journalistikk av høy kvalitet – og gode arenaer for offentlig debatt.
Det er derfor folk har så høy tillit til mediene i landet vårt. Det er fortjent - og det er kritisk viktig. Det forklarer også hvorfor så mange faktisk velger å beholde avisabonnementet sitt, selv om de har det trangere.
Folk vil ha avisen sin! Det er veldig bra!
Alt dette gjør at selv om det er mørke skyer på horisonten, så går jeg inn i 2025 med optimisme. Absolutt.
Så betyr det selvsagt ikke at det skal hviles på laurbær.
Jeg vet dere vil vite hva som står på min agenda i året som kommer, og det deler jeg gjerne – for det er mye på tapetet. Regjeringen, vi har selvsagt tenkt å fortsette som vi stevner og gjøre – først og fremst – det vi vet virker: Nemlig å sørge for gode rammebetingelser og støtte for dere i de redaktørstyrte mediene. Et sentralt spørsmål blir da - som dere sikkert har vært inne på i dag: Hvordan ser en bærekraftig forretningsmodell for dere ut i de kommende år?
Her er det viktig å få på plass et godt kunnskapsgrunnlag. Så hva gjør vi?
Regjeringen, vi har altså gitt Medietilsynet i oppdrag å utrede hvordan medieøkonomien kan tenkes å utvikle seg de nærmeste årene. Ja, utredningen skal blant annet ta for seg konsekvenser av at momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester ble fjernet.
Jeg vet mange er spente på dette, og vi ser frem til rapporten skal overleveres, litt forsinket som dere har sett, den 28. januar.
I tillegg så har jeg også gitt Medietilsynet i oppdrag å foreta en egen gjennomgang av den direkte mediestøtten. Dette kommer som en egen rapport, 1. oktober.
Noe annet viktig vi må fortsette med, er selvsagt å sikre en ny generasjon nyhetsbrukere. Vi må jobbe for tilvekst. Få flere unge til å følge med. Det blir jo ikke mye til demokrati ellers! Her har vi rett og slett ikke råd til å sitte stille i båten, så hva kan vi gjøre? Jeg ble i hvert fall veldig inspirert i juni da jeg besøkte Fædrelandsvennen og hørte om prosjektet FVN Ung.
Her tas ungdom på alvor: FVN har gitt abonnement til unge, de sender journalister ut på skolebesøk og de jobber i hverdagen for å løfte frem unge stemmer i avisen – gi dem plass og selvtillit. Dette har jeg så stor tro på! Og erfaringene er selvsagt gull verdt for oss andre å lære av. Heia FVN, sier jeg!
Selv har jeg bedt Medietilsynet, i utredningen av den direkte mediestøtten, om se på dette med nyhetsbruk blant unge spesielt, og om det er noe vi kan bidra med for å få bruken opp.
De kommende utredningene blir selvsagt viktige kunnskapsgrunnlag for regjeringens arbeid med nye, fireårige styringssignaler. Og det arbeidet blir selvsagt veldig viktig i 2025!
Offentlig samtale og desinformasjon – det er et annet tema dere og jeg vil fortsette å være opptatt av i året som kommer. For selv om jeg er optimist, tror jeg jo året vil bringe utfordringer.
KI-utviklingen kommer ikke til å slutte å akselerere. Så hva vil det bety? KI er blitt så enkelt å bruke, alle kan.
Og vi ser selv hvordan desinformasjon får fart på seg, særlig i sosiale medier. Andre ganger ser vi at viktig nyhetsinnhold ikke kommer ut, fordi det fjernes på grunn av plattformenes retningslinjer. Klart vi må øke kunnskapen om hva dette gjør med offentligheten vår. Er beredskapen god nok? Hva kan vi gjøre for å være bedre forberedt?
Disse spørsmålene er så viktige at jeg syntes ikke det holdt med bare én regjeringsstrategi. Til neste år tar jeg sikte på å legge fram to! Regjeringens strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon, og en nasjonal strategi for en åpen og opplyst offentlig samtale.
Jeg kan selvsagt ikke si for mye om disse strategiene før de er klare, men… Jeg spoiler vel neppe mye om jeg avslører at et avgjørende punkt vil være å sørge for at mediene kan levere på samfunnsoppdraget også i fremtiden. Så må vi også jobbe sammen med andre land for å håndtere de globale tek-gigantene.
Det europeiske arbeidet med å regulere plattformene har kommet langt. EU-forordningen om digitale tjenester (DSA) blir et viktig verktøy for å håndtere skadelig innhold, samtidig som det tas hensyn til ytringsfriheten.
I tillegg har EU vedtatt forordningen om mediefrihet (EMFA), som har som mål å styrke redaksjonelle mediers uavhengighet overfor statlig og privat påvirkning.
Som medieminister har jeg med andre ord et spennende og travelt år foran meg. Ikke minst med et stortingsvalg i vente! Men jeg gleder meg, jeg!
Valgkamp - det setter jo virkelig demokratiet og den offentlige samtalen på prøve. Vi har sett internasjonalt hvordan valg blir forsøkt påvirket.
Jeg er glad for at dere, norsk presse, kommer til å holde et grundig øye med alt som skjer i norsk politikk. Jeg ønsker velkommen kritiske spørsmål, dyptgravende journalistikk og alt dere måtte ha å komme med. Gi oss deres beste eller verste eller hva vi skal kalle det inn i valgkampen! :)
Slik er dansen vi danser i demokratiet. Og den må vi fortsette å hegne om – både vi politikere og dere pressefolk. Etterrettelige, åpne og årvåkne. Får vi til det, så kommer vi nok rimelig godt ut av 2025 også, ja. Jeg står for optimismen min.
Helt til slutt: En siste, liten ting før jeg sier god jul…Vi ser som sagt at teknologien løper av gårde, og at det trengs kompetanseheving knyttet til KI. Så jeg har med meg en liten førjulsgave fra departementet til Institutt for Journalistikk…!
Siri Skaalmo, er du her…? (Ministeren roper opp daglig leder i Institutt for Journalistikk opp på scenen og overrekker en konvolutt): Det er altså 1,5 millioner kr. Jeg håper det kan være et lite bidrag som gir flere journalister flere verktøy til å skrive enda flere, gode saker.
Takk, alle sammen, for nok et godt år i samfunnets tjeneste.
Og så ønsker jeg dere et godt nytt ett. Og til alle: Riktig god jul – snart!"