-Totalt var annonseinvesteringene på 6,8 milliarder kroner i andre kvartal. Veksten er et tidlig tegn på at annonsekonjunkturen nå står overfor en bedre utvikling, og det kan også ha vært en viss effekt av at større deler av påsken lå i andre kvartal i fjor, sier Madeleine Thor, adm. dir i IRM.
De digitale annonseinntektene står for drøyt 70 prosent av de totale annonseinvesteringene, og har utviklet seg sterkere enn det totale annonsemarkedet, men en vekst på 8,9 prosent. Utviklingen varierer innenfor de digitale kategoriene, og fortsatt er veksten størst for online video og sosiale nettverk. Banners har fortsatt en negativ utvikling i andre kvartal. Inntektene for bannerformatet har stagnert det siste året, da investeringene i større grad rettes mot andre formater som video og lyd.
Lydmedier og utendørsreklame har begge hatt en sterk utvikling i kvartalet, med tosifret vekst. For aviser, fagpresse, ukepresse og DR er utviklingen fortsatt negativ i andre kvartal, men nedgangen har vært dempet sammenlignet med utviklingen tidligere i år.
”Vi har hatt en relativt svak annonseutvikling det siste året, men nå ser vi at annonsemarkedet skyter fart i andre kvartalet. Idrettsbegivenheter har bidratt til oppsvinget. Overordnet ser vi at annonsekonjunkturen vil hente seg inn igjen og vi tror at årets to siste kvartal også kan få en positiv vekst, sier Thor.
*Samtlige tall i artikkelen er i løpende priser om ikke annet er oppgitt.