IRM: Nå går annonsemarkedet frem igjen

Publisert

Omsetningen for annonsemarkedet i tredje kvartal utgjorde 6,2 milliarder kroner, en økning på 5 % sammenlignet med tredje kvartal 2023. Det viser en fersk rapport fra IRM som ble offentliggjort i dag.

-I 2023 økte annonsemarkedet med 0,8 % sammenlignet med 2022. Etter en svak utvikling i 2023, som også påvirket første kvartal i år, har markedet nå snudd og utviklingen har vært svært positiv de to siste kvartalene, sier Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.

De digitale annonsinvesteringene økte med 7,9 % i tredje kvartal og er fortsatt den viktigste drivkraften for veksten. Med en omsetning på 4,7 milliarder kroner dominerer de digitale alternativene nå markedet. Kategorien er imidlertid bred og omfatter alt fra online video og sosiale medier, som viser sterk tosifret vekst, til bannere, hvor investeringene har minket.

Utendørsreklame er hovedkategorien som vokser mest, med en positiv utvikling på over 15 % i tredje kvartal. Veksten drives av en sterk trend for digital utendørsannonsering.

-De to siste kvartalene har veksten konsekvent ligget over 5 %, et tegn på at annonsekonjunkturen nå har gått oppover igjen. Annonsmarkedet ligger i forkant av konjunkturen, og vår vurdering er at veksten vil fortsette inn i neste år, sier Thor. 

Vekst annonsemarkedet