En avisbransje i endring

Publisert

Etter kontinuerlig digital vekst siden 1997, har avisbransjen de siste årene stabilisert seg på et høyt nivå. 73 % leser i 2023 norske nettaviser daglig, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar Media.

Av: Knut-Arne Futsæter, Kantar Media

 

Det har skjedd store endringer siden de første nettavisene ble etablert på midten av 90-tallet. Globale aktører har for alvor gjort sitt inntog i det norske mediemarkedet, og har tatt betydelige inntekter fra norske medier, samtidig som en stadig økende andel av folks tid tilbringes på utenlandske medieplattformer (Kantar 24Timer). Avishusene har dratt fordel av nordmenns høye betalingsvillighet for nyheter sammenlignet med andre land, og den sterke stedstilhørigheten blant nordmenn har gitt unike rammebetingelser for lokalmediene. De norske mediekonsernene har dessuten taklet den digitale transformasjonen mye bedre enn mange andre land.

Oppsummeringen av medieåret 2023 viser at norske medier står overfor betydelige utfordringer i tiden fremover. Ifølge Medietilsynet opplevde både reklame- og brukerinntekter stagnasjon i 2022, og det samme bildet er forventet i 2023. Både aviser og magasiner har i perioden opplevd tap av lesere i papirformat, et tap de ikke har klart å kompensere fullt ut for digitalt. Samtidig opplever vi en kontinuerlig økning i andelen som strømmer videoinnhold og lytter til podkaster, mens bruken av nettaviser er tilbake på 2019 nivået, altså før pandemien. Det er nå like mange som strømmer videoinnhold daglig som det er lesere av norske nettaviser.

 

Tilbakegang for norske papiraviser

I løpet av de siste årene har det vært en markant nedgang i lesingen av papiraviser. I 2023 utgjorde konsumet av papiraviser kun 23 % av nivået fra år 2000. Nedgangen i papiravislesing rammer både store riksdekkende aviser og mindre lokalaviser.

Stadig færre leser papiraviser daglig, og nå utgjør daglige lesere 24 %. Av de 155 målte avisene, har 75 opplevd en nedgang i lesertall, mens kun tre aviser har sett en økning i antall lesere i 2023. Samlet har det vært en tilbakegang på 13 % fra 2022 til 2023. Blant de 141 lokal- og regionavisene, som hver har under 30.000 lesere, er den samlede tilbakegangen på 12 %. Det har vært en særlig markant reduksjon i antall papiravislesere blant de mellomstore lokalavisene.

I 2023 har flere lokalaviser redusert antall utgivelser, og aviskonsernene varsler om planer om å redusere antall ukentlige utgivelser til fordel for satsning på heldigitale formater. Dette vil medføre færre papiravislesere også i tiden som kommer. Samtidig er den totale digitale dekningen for norske aviser på et svært høyt nivå internasjonalt, og 79 % benytter seg daglig av innhold fra norske aviser på tvers av papir og digitale flater.

 

Fut_graf16.svg

Daglig dekning for norske aviser. Kantar Forbruker & Media

 

 

Kilder og linker

MBLs nettsider

Lesertall for papiraviser

Lesertall for papirmagasiner 

Offisielle digital tall for 2023

Kantar 24Timer