Hva er kjørereglene for den offentlige samtalen når elevene oppdager at all sjokomelken er forsvunnet fra skolens kjølelager? Det er forsvinningen som er caset i undervisningsopplegget.
Fortellingen om sjokomelken som forsvant utvikler seg i flere retninger. Enkle videoer og pedagogiske tekster tar elevene gjennom de dilemmaene som oppstår underveis, og ender opp med regler som gjelder for journalister.
- Noen og enhver kan snuble i regler for god presseskikk, og det er ikke udelt enkelt å formilde presseetikk til åtte-tiåringer. Men vi håper og tror at vi har kommet langt uten å bruke pekefinger, men vise gode eksempler, sier prosjektleder Veslemøy Rysstad i Mediekompasset. Fortellingen utvikler seg i øyenhøyde med målgruppa og med opplegg for diskusjon og refleksjon.
-Vi har ikke belyst setning for setning i Vær varsom-plakaten i ressursen, det ville være for komplisert og detaljert for målgruppa, men vi har forsøkt å gi en god pedagogisk tilnærming til prinsippene for en god offentlig samtale og Vær Varsom plakaten, sier redaksjonssjef i TV 2 Skole Anne Cathrine Gotaas.
- Ressursen gir læreren veiledning på en måte som skal gjøre det enkelt å navigere gjennom læringsstier og rettlede underveis i læringsprogrammet, sier Rysstad. Opplegget er gratis for skolene.
Utviklingen av læringsressursen er laget med bistand fra Norsk Presseforbund og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.