Vær varsom-plakaten er modell for ny undervisningsressurs

Publisert

Mediekompassets Veslemøy Rysstad og Anne Cathrine Gotaas fra TV 2 Skole lanserer en ny digital undervisningsressurs for unge med kjøreregler for den offentlige samtalen basert på presseetikken.

Dagens unge publiserer innhold kjapt og enkelt hele døgnet, men hva er greit og hva er ikke greit å publisere? Nå lanserer Mediekompasset/MBL og TV 2 Skole en ny digital undervisningsressurs for 3. – 5. klasse med kjøreregler for den offentlige samtalen basert på presseetikken. Elevene får også prøve seg som journalister i det nye læringsverktøyet "Juniorjournalisten".

Hva er kjørereglene for den offentlige samtalen når elevene oppdager at all sjokomelken er forsvunnet fra skolens kjølelager? Det er forsvinningen som er caset i undervisningsopplegget. 

Fortellingen om sjokomelken som forsvant utvikler seg i flere retninger.  Enkle videoer og pedagogiske tekster tar elevene gjennom de dilemmaene som oppstår underveis, og ender opp med regler som gjelder for journalister.  

- Noen og enhver kan snuble i regler for god presseskikk, og det er ikke udelt enkelt å formilde presseetikk til åtte-tiåringer. Men vi håper og tror at vi har kommet langt uten å bruke pekefinger, men vise gode eksempler, sier prosjektleder Veslemøy Rysstad i Mediekompasset. Fortellingen utvikler seg i øyenhøyde med målgruppa og med opplegg for diskusjon og refleksjon.  

-Vi har ikke belyst setning for setning i Vær varsom-plakaten i ressursen, det ville være for komplisert og detaljert for målgruppa, men vi har forsøkt å gi en god pedagogisk tilnærming til prinsippene for en god offentlig samtale og Vær Varsom plakaten, sier redaksjonssjef i TV 2 Skole Anne Cathrine Gotaas. 

- Ressursen gir læreren veiledning på en måte som skal gjøre det enkelt å navigere gjennom læringsstier og rettlede underveis i læringsprogrammet, sier Rysstad. Opplegget er gratis for skolene.

Utviklingen av læringsressursen er laget med bistand fra Norsk Presseforbund og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. 

Til Juniorjournalisten på medielabben.no