Tillitsbarometeret 2023: Norske medier foretrukken kanal for å få frem egne synspunkter

Publisert

Møteleder: Harald Stanghelle. I panelet: Masud Gharahkhani, stortingspresident, Liv Smith-Sivertsen, leder Rød Ungdom,Tone Sofie Aglen, politisk kommentator NRK, Simen Velle, leder FpU.

For sjette år på rad ble en tillitsundersøkelse fra Respons Analyse presentert under Arendalsuka. Norske medier og folkevalgte i kommuner er de kanalene som velgerne vil bruke mest for å få fram egne synspunkter.

Mediene scorer fortsatt høyt på tillit. Av de spurte i undersøkelsen svarer mellom 6 - 10 på en skala fra 1-10 at de har tillit til mediene, ned fra 64 til 60 prosent fra i fjor. Sosiale medier scorer svært lavt (11 prosent), men sosiale medier rykker opp til 47 prosent i spørsmålet om hvor man ønsker å fremme sine synspunkter. 

-Jeg er veldig stolt av at norske medier scorer så høyt som de gjør. Se bare til USA med fake news og manglende tillit til en del medier, tenk på hva som skjedde med stormingen av kongressen. Mistillit til mediene er en farlig coctail. Det er veldig bra at pressefrihet, ytringsfrihet og demokrati henger så tett sammen her hos oss, sa stortingspresident Masud Gharahkhani fra scenen i Arendal. 

 

Se tillitsundersøkelsen her 

Se opptaket av presentasjonen