Norge vil gjøre det best i 2023 ifølge IRM

Etter pandemien hadde vi et rally i annonsemarkedet i 2021. I 2022 forventes de norske annonseinvesteringene for første gang å overstige 25 milliarder kroner.

Men det var da, nå venter tøffere tider ...

– Nå venter et tøft år for annonsemarkedet med lavkonjunktur og høy inflasjon på samme tid. Denne spesielle krisen rammer særlig husholdninger og deres forbruk, som forventes å påvirke annonsemarkedet, sier Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.

Norge forventes imidlertid å klare seg best blant de skandinaviske landene. I prognosene for Sverige og Danmark spår IRM et fall på henholdsvis -0,7 % og -0,4 %. For Norge er det anslått en svak vekst på 0,7 % i 2023 sammenlignet med 2022.

– Norsk allmennøkonomi forventes å gjøre det relativt bedre, og det holder annonseinvesteringene oppe, forklarer Thor.

 

Medieinvesteringer prognose 2023

Vekst i % sammenlignet 2022, løpende priser, kilde: IRM

irm_grafikk.jpg

– Inflasjonen ventes imidlertid å bli høy, og i faste priser vil det norske mediemarkedet også minske i 2023, avslutter hun.