– Etter noen gode økonomiske år, går norske medier definitivt en større usikkerhet i møte, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.
- Driftskostnadene har økt betydelig. Mye av dette er knyttet til produksjon og distribusjon av papirutgaver, men også til generell prisvekst, sier Øgrey.
-Det er viktig at de mediepolitiske rammevilkårene er gode, forutsigbare og understøtter videre digital utvikling. I krevende tider trenger vi en styrking av rammevilkårene, ikke en svekkelse som vi fikk da regjeringen avviklet momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester, sier Øgrey.
Medietilsynet peker på at flere konsern har rapportert om nye kostnadstiltak, og understreker viktigheten av at det fortsatt investeres i redaksjonelt innhold og fremtidsrettede digitale løsninger. Dessuten skriver tilsynet at gode rammevilkår også er avgjørende for å opprettholde det solide mediemangfoldet vi har i Norge.
Selv om det er de digitale inntektene som øker mest kom 54 prosent av avisenes totale inntekter fra papirutgaven i 2022, mens digitale produkter sto for 46 prosent.
Her er Medietilsynets rapport "Norsk medieøkonomi 2018 - 2022"