Fortsatt høyt nyhetskonsum tross nedgang for avisene

Publisert

Foto: Shutterstock

79 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis enten digitalt eller på papir daglig, sammenlignet med 83 prosent ved toppåret 2021. -8 av 10 nordmenn bruker daglig innhold fra norske aviser på papir eller nett. Dette viser hvor viktig mediehusene er for å holde nordmenn oppdatert og informert, sier adm. dir., i MBL, Randi S. Øgrey.

Totalt sett har norske nettsteder en liten vekst på 1,5 prosent i andre kvartal i 2023. Det er mobile flater som står for veksten, og mobil utgjør 73 prosent av den totale bruken av norske nettsteder. Samlet sett er det en liten nedgang for avishusene. For papirutgavene er nedgangen på 8,8 prosent, og 27 prosent leser nå minst én papiravis daglig.

- De siste årene har vi hatt økt bruk av norske aviser, magasiner og strømming, men nå ser vi at bildet endrer seg. Mediebruken er tilbake på nivåene vi hadde i 2019. Noe av forklaringen på dette er at mediekonsumet er i endring, og konkurransen om folks oppmerksomhet blir stadig større, sier Øgrey. 

I andre kvartal 2023 benyttet 72 prosent av befolkningen avisenes digitale tjenester daglig, en tilbakegang på ett prosentpoeng fra året før og to prosentpoeng siden 2021.

VG er Norges største nyhetsnettsted med en samlet digital dekning på 1 888 000 personer. Deretter følger NRK med 1 426 000, Dagbladet med 1 242 000 personer og TV 2 med         989 000 daglige brukere.

TV 2 kan vise til størst digital vekst blant de riksdekkende mediene. Adresseavisen, Sunnmørsposten, Bergensavisen og Fædrelandsvennen øker mest i antall digitale mediebrukere blant lokal- og regionavisene, med over 50 000 i persondekning.

Lokal- og regionavisene har en tilbakegang på 8,2 prosent for sine papirutgaver, mens nisjeavisene kan vise til økt lesing, med 1,2 prosent vekst. Både Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Vårt Land har vekst i lesing av papirutgavene.

-Tallene bekrefter en trend vi har sett over en tid nå. Folk foretrekker å holde seg oppdatert via mobilen, og færre leser papiraviser, sier Øgrey. 

Schibsted er Norges største kommersielle samkjøring på tvers av digitalt og papir med           3 047 000 i daglig dekning. Deretter følger DIAR med 2 528 000 personer, Amedia med          .2 211 000 og Aller Media 2 094 000 personer.

Se lister over alle målte nettsteder, papirutgaver og kombinasjoner av disse på medietall.no

Magasin: Svak tilbakegang for papirmagasiner

Etter en periode med stabilitet er det nå tilbakegang i lesing av papirmagasiner. Samlet sett er det en nedgang på 3,7 prosent i forhold til tilsvarende periode året før. 

18 prosent av befolkningen over 12 år leser daglig minst ett papirmagasin. Det er en nedgang på to prosentpoeng siden fjoråret. De målte magasinene leses i omtrent like stor grad av menn og kvinner.

Bladene med størst vekst er Kamille, Maison Interiør og Aftenposten Innsikt, som alle øker med over 16 000 lesere per utgave. Klikk fra Story House Egmont fortsetter den digitale veksten og har nå en daglig dekning på 159 000 personer.

Se lister over alle målte magasiner på medietall.no.