Fortsatt digital vekst for mediehusene
Den digitale veksten løfter norske mediehus. Det er spesielt sterk digital vekst for forlagshusene, og alle nettmagasinene setter rekord i 2022, skriver Knut-Arne Futsæter Kantar.
Den digitale veksten løfter norske mediehus. Det er spesielt sterk digital vekst for forlagshusene, og alle nettmagasinene setter rekord i 2022, skriver Knut-Arne Futsæter Kantar.
Økt bruk av norske nettsteder i 2022
Etter to år med pandemi ble mediebruken gradvis normalisert fra andre kvartal 2022 (M24). Det er derfor bemerkelsesverdig at daglig dekning for nettstedene samlet sett økte med 4 % i fjor. Noen av mediehusene har økt den digitale dekningen, mens andre har fått færre brukere. Både Dagbladet, TV 2, Se og Hør, KK og Klikk setter ny rekord i 2022. Klikk, KK og Se og Hør er vekstvinnerne.
Mobiltelefonen er den desidert mest brukte enheten til å koble seg på nettet, og stadig mer av den digitale bruken av nettsteder er vi mobil. Mobil utgjør hele 72 % av den totale bruken, PC 18 % og nettbrett bare 10 %.
I 2022 brukte vi ifølge 24Timer daglig 86 minutter på nettsteder. Vi brukte mye mindre tid på nettsteder i 2022 enn under pandemien i 2020-2021. Kantar 24Timer viser også at vi kobler oss på og av ulike medier gjennom hele døgnet. Radio og papiraviser er mest brukt om morgenen, strømming, TV og gaming om kvelden, mens nettaviser konsumeres fra vi står opp til vi legger oss (M24).
Figur. Norges 10 største nettsteder
Kilde: Kantar Forbruker & Media. Daglig dekning for 12 år +. Tall i hele tusen.